Träfasad som går ner i marken

3k läst  67 svar

1. Husköpare 8
    Medlem Nivå 6
    Har lärt mig att som mitt hus ser ut enligt bild,ska det ej se ut. Markfukten tar sig upp i träet och det kan bli fuktskador. Då är frågan,hur gör jag för att åtgärda detta?

2. R
    Medlem · Nivå 6
    Vet du hur det ser ut bakom den sista brädan , står det virke innanför , kanske den nedersta hänger fritt ,
    bara spikad i överkant , liggande panel så det är säkert stående spikläkt bakom , du måste undersöka det

3. Husköpare 8
    Medlem Nivå 6
    Vet ej hur det ser ut bakom bräderna. Hur undersöker jag detta? Det finns även färgbortfall på flera bräder och luftbubblor i färgen.Bara att kavla upp ärmarna och bryta upp väggen med kofot? Och vad gör jag sedan? Hur vet jag om det ser "bra" ut bakom bräderna? Hur "ska" det se ut bakom brädan/brädorna?

4. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 9
    Bryt försiktigt så du kan sätta tillbaka brädan.
    Ett alternativ är att slå spiken igenom plankan för att den inte ska spricka.
    Det kan vara så att allt är ok.
    Då kan du sätta tillbaka brädan medans du funderar på åtgärd.
    Man kan säga att ser det nybyggt ut bakom brädan är det bra.

Demontera brädan och skicka ny bild.

5. B
    Medlem · Nivå 4
    Hej
    Vårt hus hade ungefär samma konstruktion "av vad som syns" fast med stående panel.
    Jag grävde ett "dike" närmast vårt hus och la en dräneringsslang nedanför vår betongfot som står på berg och fyllde upp med makadam. Djupet på diket blev ca 50 cm djupt och kanske 8 m långt. Ovanpå makadammen la jag tryckimpregnerade reglar som jag sedan täckte med vanligt trallvirke, så närmast huset är det 3 brädor "altangolv" och detta har hållit sig torrt i ca 20 år. Det är också enkelt att kontrollera gm att bara lyfta bort "altanvirket".
    /B

6. Husköpare 8
    Medlem Nivå 6
    Har känt på den sista brädan och den verkar "hänga i luften". Några spikar ser jag inte till alls och brädan är väldigt lång som synes på bilden. Hur tar jag bort den utan att bryta sönder hela brädan?
    Oj,som nybörjare blev detta mycket info på en gång. Har du kanske en bild på ditt jobb så jag ser hur det ser ut?

7. B
    Medlem · Nivå 4
    Tyvärr ingen bild just nu och det tar ett tag innan jag åker till stugan. Men vad jag menar är att jag skapade "ett luftat utrymme närmast huset". I ditt fall kanske det räcker att lyfta på innersta stenraden / alt en sten och där se hur nära jord eller sand ligger mot panelen.

8. B
    Medlem · Nivå 4
    Ang din fråga om nedersta brädan, kolla om du försiktigt kan lyfta ut den näst nedersta brädan så bör du komma åt spiken som håller den nedersta.

9. Husköpare 8
    Medlem Nivå 6
    Nu har jag känt och klämt på brädorna ännu mer,och kommit fram till att dom verkar vara fastlimmade? Finns ej en chans att jag kan ta bort någon bräda. Sitter som berget. Dessutom,detta har jag sett tidigare,men tänkte informera er också,att i själva grunden,vid området där gräset finns,längst ner till vänster på bild,finns fastsatta vita frigolitbitar,som även dom sitter som berget.

Det kan väl inte vara bra att ha frigolit så inpå husgrunden? Blir det inte för tätt då=risk för fukt? Hur gör jag med dessa frigolitbitar? Försöka ta bort? Jag undrar så varför dom sitter där överhuvudtaget. (det vet inte ni,men jag tänker bara högt för mig själv) Vad kan det finnas för anledning att detta är ditsatt? Dessa frigolitbitar finns bara på denna del av husgrunden,inte någon annanstans.

10. B
    Medlem · Nivå 4
    Kan det vara ngn form av isolering för grunden ? i så fall ska du inte ta bort den.

11. Husköpare 8
    Medlem Nivå 6
    Nej den får sitta kvar,tycker bara det är märkligt eftersom grunden ska ju inte vara isolerad. Det ska ju vara "luftigt" i grunden,sägs det.

Hur som helst,nu kom vi ifrån ämnet:)

Drövel gillar
  12. B
    Medlem · Nivå 4
    Kolla bild 5 o 6 i denna länk
    https://www.traguiden.se/konstrukti...g/utvandig-bekladnad/liggande-utvandig-panel/
    så ser du hur fjällpanelen är konstruerad, jag tror inte att de har limmat upp den, möjligt att de har hängt nedersta brädan i näst nedersta brädan men om du försiktigt försöker lyfta nedre delen på bräda nr 3 nedifrån bör du se spikar, det kan ju också vara så att färgen på väggen gjort att det verkar vara "limmat" men det bör gå att få isär om du skär med en kniv mellan brädorna, prova försiktigt på bräda nr 2 o nr 3 nedifrån och se om det går att få isär dessa.

13. Husköpare 8
    Medlem Nivå 6
    Ok,jag får nog ge upp när det gäller detta,tills jag får hjälp av någon. Brädorna är minst 10 meter långa och om jag tar loss en bräda är jag rädd att jag ej får dit den igen. Detta problem såg jag redan när jag köpte huset,och jag visste att jag behövde ta tag i detta,så nu har jag i alla fall börjat nysta i problemet(y)

Så du är säker på att det är fjällpanel jag har och inte den på bild 3-4? Den skulle tydligen vara lättare att ta loss.

14. Husköpare 8
    Medlem Nivå 6
    Men du får jättegärna ta bild på jobbet du gjorde med ditt hus,så ser jag exakt hur du menar. Tack för dina svar.

15. Anna_H
    Husägare · Nivå 16
    Det går inte att avgöra från dina bilder.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: