Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

träfasad: Hjälp inför målning.

1. P
    Medlem · umeå · 216 inlägg

poppe12

Medlem
    Jag har en träfasad som är i behov av en målning. Nu har jag hittat några brädor som är delvis ruttna och undrar vad jag ska göra. Det är även ett hål in i fasaden i ett spånt.

Jag har försökt skrapa, ska man skrapa ned till trärent eller ska man slipa?
    Är det som går bort då man skrapar alltid murket kan det vara så att man bara kan ha fuktmättat trä som därför är lätt att skrapa bort? Dvs när märker man att man är nere på trärent.
    Fasaden är sedan 1950 tal.

Fasaden är gjord av spåntade brädor av olika storlek så det kan vara svårt att byta ut en bit. Om jag nu skulle byta en bit hur gör man med en spåntad fasad om biten som behöver bytas är i mitten. Jag bifogar lite bilder.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20140816_205318.jpg
    20140816_204909.jpg
    20140816_205144.jpg

Överblecket över fönstret är insatt i en skåra i fasaden. Skåran är så djup så att det verkar vara vissa av fasadbrädorna som har gått av där och sjunkit in ca 0,5 cm.Hur skulle ni göra där? se bild:
    20140816_204930.jpg

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.