Byggahus.se

Trädrot i rabatt.

1. L
    Medlem · 11 inlägg
    Jag håller på att sätta en stenkant mot vår rabatt för att ersätta gamla slipers som suttit där dem senaste decennierna. Nu när jag gräver ut springer jag på denna rot (se bild). Den ligger för högt för att jag ska kunna sätta stenen som det var tänkt. Några tips och idéer på hur ni skulle göra?

Kapa roten känns inte som en idé?

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 220 inlägg

Immobil

Medlem
    Jag hade kapat den utan tvekan. Fram med yxan bara. :cool:

3. L
    Medlem · 11 inlägg
    Ingen risk att jag har ihjäl trädet? Om så, så har jag ihjäl mitt äktenskap också, frun älskar det där valnötsträdet.

4. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 220 inlägg

Immobil

Medlem
    Risken finns eftersom roten är så grov. Kanske bättre att bredda rabatten.

5. T
    Medlem · Västra Götaland · 2 895 inlägg

ToRy

Medlem
    Utan att kunna ett skit om träd och deras rötter hade jag nog ändå (om jag var motiverad nog) grävt upp hela jämrans roten i tillräcklig längd och undersökt om det möjligen går att bända in och fixera den lite inåt rabatten och kanske nedåt. Kanske i kombination med att bredda rabatten något som Immobil är inne på. Då kanske du lyckas...

Finns det någon chans att modifiera stenen för att ge plats för roten?

6. Keexet
    Medlem · Uppsala · 496 inlägg

Keexet

Medlem
    Måste stenkanten vara "perfekt rak" då? För att föreslå något utanför boxen kanske man kan anlägga något vid platsen för roten, så att man "slipper" stensätta just där roten ligger? En liten upphöjd bädd med vackra perenner omgärdad av en ring rullstenar tex. Det är nog vad jag hade gjort, ofta blir såna "nödlösningar" det som sätter pricken över i när projektet är klart!
    :)

• Laddar…
  7. K
    Medlem · Munkedal · 635 inlägg

Kalle B

Medlem
    Kapar du roten kan du i princip såga ner trädet också. Den får all sin näring från den där gräsmattan, den har inget att hämta i gruset på parkeringsplatsen på andra sidan. Dessutom kommer trädet förmodligen bli instabilt om du kapar en så grov rot, och kan blåsa ner eller välta av snölass. I tillägg är risken för svampangrepp och röta stor om du kapar så grova rötter. Så det är bara att välja...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.