Byggahus.se

"Trädkoja" som ser ut som ett piratskepp

18k läst  92 svar

1. M
    Medlem · Nivå 7
    Jag ska fundera på om jag vill få ner svajjet eller låta det vara, ger ju lite havskänsla så jag tror jag lämnar det.

Ytterliggare en bild

IMAG4497.jpg

2. M
    Husägare · Nivå 8
    Testa att måla åtkomliga delar av stolparna med spärrfärg kanske (mot kreosotångorna; hjälper troligen inte mot svajet). Och sen vanlig utomhusfärg ovanpå.

3. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    Jag antar att du har koll på bygglovsreglerna för en koja i denna storleken, eller åtminstone har tänkt igenom riskerna. Bara så att det inte kommer som en överraskning senare. Det finns gamla trådar om just detta med exempel på rivningskrav mm. Detta ser dock inte ut att vara i detaljplanerat område, så riskerna är naturligtvis inte lika stora som om det vore det.

4. T
    Medlem Nivå 4
    Kommer bli grymt!

Men som tidigare sagt så är kreosoten giftig, även mot huden då den kan orsaka eksem och irriterad hud. Har själv klättrat i dem mycket och när man får det mot kroppen är det inte alls roligt. får man en sticka är det ett elände efteråt. Men vissa har inga problem alls med det. Försök att bygga in stolparna där barnen kan komma åt dem.

• Laddar…
  5. Millgram
    Husägare Nivå 2
    Grymt cool, precis en sådan som man själv velat ha som barn, skön farsa dina barn har!!
    Släng på plankor runt stolparna eller annan lösning så är väl risken för att barnen förgiftas marginell. Linbana låter ju utmärkt, den här kanske är lite dyr men något i den stilen? https://www.teknikmagasinet.se/prod...=546ebc80c2a8be180a812b223d210330&fo_s=gplase

Sen tycker jag absolut att du ska fundera på att ha en rutschkana från styrbords sida, blir ju också riktigt häftigt. Någon typ av utkiksplattform på främre masten, kanske med klätternät och/eller repstege till?

Blir riktigt sugen på något liknande :) Blir spännande att följa den här tråden, kul med lite annorlunda idéer!

6. M
    Medlem · Nivå 7
    Inte detaljplanerat område och jag skulle klassa det mest som ett trädäck så känns inte som att bygglov är nödvändigt men jag kan ju ha fel.

7. M
    Medlem · Nivå 7
    Tack för positiv feedback.

Jag ska kolla på linbanan och det finns funderingar på både rutchkana och klätternät mer tror att det får växa fram lite. Barnen är bara 1 och 3 år så just nu är det mest säkerheten (bra staket) som är prio.

8. M
    Medlem · Nivå 7
    Jag ska också fundera på något skydd runt stolparna för kreosot. Vore däremot glad om vi kunde släppa den diskussionen nu så att tråden blir om projektet och inte kreosot

9. D09
    Medlem · Nivå 25
    Något kul klätternät?

Kanske på sidan och upp till båten eller som segel och upp till en utkikskorg?

10. S
    Medlem Nivå 8
    Läst tidigare inlägg och läste andra skrivit att du ska klä in det i trä, fick en tanke om sånt tjockare rep, mer båtkänsla :D
    grymt avundsjuk på dina barn, ville också ha en koja som barn men vi hade ingen plats:sweat:

11. M
    Medlem Nivå 1
    468BF8BD-2EC3-4278-B51F-5F10838A5A04.jpeg
    Byggde kojan/ lekstugan för några år sedan, lika många vuxna som barn blir glada av den. Telefonstolpar nedgrävda, höjd mark-golv 2,5m
    Mitt tips är att stötta upp väl, din båt kommer gunga med vind& sommar/vinter kommer medföra att du får kraftig slagsida. Bra projekt för övrigt!

12. O
    Medlem Nivå 2
    pirat.JPG
    Byggde piratkoja med mastkorg i tjockt hamparep. Blev ett roligt ställe att klättra upp i.

13. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    Hur f-n kan man utsätta barn för cancerogena ämnen när man faktiskt känner till att så är fallet.

Blir riktig upprörd över detta.

14. D
    Medlem · Nivå 19
    Absolut, ge dem absolut inte något socker eller friterat.

Gamla stolpar släpper inte ifrån sig just något, och det är ju ett välventilerat utrymme.

15. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    Du har noll koll.