Byggahus.se
Dags för kojbygge. Har fyra rejäla tallar (ca 50+ cm i diameter) som jag tänkte skulle agera hörn åt kojan. Kan nämnas att när kojan växts ur blir det troligen ved av tråden.
Tanken är att fästa en längsgående regel på utsidan om varje trädpar och fästa kortsidornas reglar i de längsgående.
Tänkte använda mig av 45x145 reglar och fästa dem i stammarna med rostfri franskskruv med bricka på utsidan. Tänkte även fästa en längsgående regel i mitten så golvet (tryckt 22x120) får ordentlig stöd. Blir ca CC80. Den regeln fästs med balksko i reglarna på kortsidorna.
Tänkte kopiera lösningen för taket fast göra så det lutar lite för ev. vattenavrinning.

Mina funderingar:
Låter det vettigt?
Är dimensionen på reglarna overkill eller rent av för klent?
Är det onödigt med tryckta reglar? De är ju inte i kontakt med mark?
Storlek på franskskruv och hur många per träd?
Andra reflektioner?

J joa_bj skrev:
Mina funderingar:
Låter det vettigt?
Absolut!
Minns med glädje kojan vi byggde i en talldunge på en kamrats tomt när jag var 13 år.
Fast den var byggd i tre tallar, som stod ca 2,5 resp. 1,5 m från varandra.
Det var drygt tre m över marken.
  1. Är dimensionen på reglarna overkill eller rent av för klent?
  2. Är det onödigt med tryckta reglar? De är ju inte i kontakt med mark?
  3. Storlek på franskskruv och hur många per träd?

1. Svårt att veta när du inte skrivit storleken på kojan, alltså längden på golvreglarna.
    Men jag tycker det verkar väl tilltaget.
  2. Ja, det tycker jag är onödigt, om inte kojan skall hålla i hundratals år.
  3. När vi byggde kojan, som jag nämnde ovan, spikade vi bara upp regelverket.
    Förzinkad spik, kanske 5x150 mm. Säg tre i varje regelände.

• Gilla
Chaggblom
  • Laddar…
Är inte lite meningen med en trädkoja att den skall byggas av svajigt rivningsvirke och va smått livsfarlig att komma upp i.

Tror det blir bra som du tänker, om platån är självbärande blir ju inte varje infästning så kritisk vilket är skönt eftersom träden rör på sig.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Absolut!
Minns med glädje kojan vi byggde i en talldunge på en kamrats tomt när jag var 13 år.
Fast den var byggd i tre tallar, som stod ca 2,5 resp. 1,5 m från varandra.
Det var drygt tre m över marken.
  1. Är dimensionen på reglarna overkill eller rent av för klent?
  2. Är det onödigt med tryckta reglar? De är ju inte i kontakt med mark?
  3. Storlek på franskskruv och hur många per träd?

1. Svårt att veta när du inte skrivit storleken på kojan, alltså längden på golvreglarna.
    Men jag tycker det verkar väl tilltaget.
  2. Ja, det tycker jag är onödigt, om inte kojan skall hålla i hundratals år.
  3. När vi byggde kojan, som jag nämnde ovan, spikade vi bara upp regelverket.
    Förzinkad spik, kanske 5x150 mm. Säg tre i varje regelände.
Ah, glömde att ange storleken. Längsgående reglar blir 3.6 meter. På kortsidorna 1.4.

Gjorde något liknande för 3-4 år sedan och den har hållt väl. Misslyckades dock kapitalt att använda slumpartat rivningsvirke och generera något totalt livsfarligt för barnen...

I mitt fall sitter kojan mellan 3 tallar, material i ramverk 45x145 som fästs med gissningsvis 6x140 eller liknande i tallarna (som verkar må bra). Min största farhåga var i princip att trädens naturliga rörelse skulle slita isär ramen men de enda sprickorna jag ser är de som är orsakade av virkets normala rörelse/torkning

Det enda jag gjorde med tallarna innan var att jämna till den grova barken en aning och sedan skruvade jag in. Inget läckage av koda eller liknande och varje tall har 4 skruv i sig. Spänvidden runt 3 meter mellan tallarna hade jag kört tjockare trall än 28mm över hade jag skippat regeln som går längs med mitten

upload_2020-4-17_10-33-18.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

upload_2020-4-17_10-34-43.png
Skapa konto

upload_2020-4-17_10-35-6.png
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Jonas1130 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.