Byggahus.se

trädgårdstraktor/åkgräsklippare vs atv?

1. M
    Bannad · Västernorrland · 478 inlägg

magentis

Bannad
    En gräsklippare, front eller vanlig, är ju inte i första hand avsedd att dra med, marktryck å däckmönster ska ju vara skonsamt mot gräset. Så vitts är en ATV alltid en överlägsen dragare.., t.o.m den minsta å billigaste "Kines" lär vara bättre än en gräsklippare. Frågan är väl snarare hur väl husfriden tål en 4-hjulings framfart.., det kan lätt bli för roligt att köra, nåt som gräsmattan garanterat inte tål ;-)

magentis

2. mattiasp
    Hårklyvare · Stockholm · 6 606 inlägg

mattiasp

Hårklyvare
    Nu tror jag att vi menar olika typer av maskiner. De ATV jag har erfarenhet av är arbetsmaskiner som man hämtar timmer med i skogen. De är definitivt inga billighetsmaskiner. De har i regel inte någon diff bak, och det behövs inte heller. Däremot är de otrevliga på asfalt, eftersom de inte är byggda för det. Difflöst bak ger bättre framkomlighet i i elak terräng.

3. K
    Medlem · Norrbotten · 105 inlägg

Kalle..

Medlem
    En midjestyrd gräsklippare 2wd utan diffspärr är HOPPLÖSA att dra runt med, spinner fast för ingenting!

• Laddar…
  4. S
    Medlem · länet · 243 inlägg

SaabAero

Medlem
    En Grålle kostar ca 10k och är överlägsen i dragförmåga.
    Dock inte så snäll mot gräsmattan..

5. Kemisten
    Hobbysnickare · Uppland · 135 inlägg

Kemisten

Hobbysnickare
    Sitter med en Husqvarna modell 1200/14 (lite äldre, lite tyngre) som jag skottar gårdsplanen med på vintern. Bladet är 120cm och borde generera ett ganska stort mottryck när snön är våt och tät. Den klarar i alla fall en hel del men än vad jag kan, och det utan att slita på underlaget.

Klart att en riktig traktor som t ex en grålle är en helt annan sak, men den kommer göra åverkan på gräset vilken min raider inte gör. Bara att välja, man kan antagligen inte få allt (kanske med en 4wd raider, men de är så attans dyra)...

6. swecul
    Medlem · Stockholm · 1 133 inlägg

swecul

Medlem
    ok, en STOR traktor är kanske bäst och inte alltför dyr, men den är lite besvärligare att förvara... kanske ska leta efter en beggad atv...hittade en med vinsch och kula för 15000 kr... känns lite mer allsidigt än en trädgårdstraktor

7. T
    Medlem · ac · 144 inlägg

Trilla

Medlem
    Nästan inga atv's har differential bak. Din sportsman har det inte....
    Är väl bara polaris som har det på sina ATP och X2 modeller. Dom kallar det turf läge just för att den inte ska dra sönder gräsmattor. Förövrigt är det Amerikanska Dana som gjort den axeln...
    Jag har en atp och måste säga att den funktionen att göra fyrhjulingen enhjulsdriven är fullständigt lysande. Inte bara att den inte drar sönder gräsmattan utan också att den blir väldigt lättsvängd.

//

8. Krillew
    Lösvirkesbyggare · Uppsala · 1 244 inlägg

Krillew

Lösvirkesbyggare
  9. Robster
    Medlem · 253 inlägg

Robster

Medlem
    Jo, min har diff. Är en deluxe x2 -07.

10. T
    Medlem · ac · 144 inlägg

Trilla

Medlem
    Glömde att x2'orna faktiskt heter sportsman i förnamn.

11. swecul
    Medlem · Stockholm · 1 133 inlägg

swecul

Medlem
  12. Robster
    Medlem · 253 inlägg

Robster

Medlem
    ;-) Inga problem.

//R

13. galento
    Medlem · 1 421 inlägg
    Ja dessa kina grejer är kanske ingen höjdare,har några bekanta som köpt såna och det har varit en del krångel.En kille tröttnade när motorn pajade efter ett par veckor och en del försäljare verkar ha "kontoret på fickan".Han fick den fixad till slut och ville byta in den mot en Polaris men ingen vill ha den fast den "ser ut som ny".

Bättre att satsa på kvalitets grejer,otroligt att man får sålt så mkt av detta kina smäcket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.