Byggahus.se

Trädgårdsslang med snabbkopplingar till hydroforpump?

1. R
    Medlem Nivå 6
    Jag har en sommarstuga med sprängd brunn där vi tar vatten med hjälp av en vanlig hydroforpump på 800w. Vattnet dricker vi inte utan har det bara till disk, tvättmaskin, dusch etc. Varje höst så kopplar vi bort alla slangar och tömmer pumpen och sätter dit allt igen på våren. Problemet är när vi kopplar dit pumpen så är det lite bökigt att skruva dit slangarna med skiftnyckel plus att det brukar alltid läcka lite. Vi använder oss främst av olika pex-slangar i rostfritt.
    Min fundering är om man istället kan använda sig av snabbkopplingar av gardena-typ och trädgårdslang? Står de emot trycket?

2. kulle
    Medlem · Nivå 10
  3. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Kan du inte sätta kranar/ventiler i stället så du slipper montera isär allting?

4. R
    Medlem Nivå 6
    Nja, pumpen måste ju bort varje höst så jag kan tömma den på vatten. Nu är allt i en trälåda på utsidan av huset (pump, varmvattenberedare, filterhus, slangar).
    Däremot så har jag en kran mellan pump och varmvattenberedaren som jag stänger när jag ska fylla pumpen och rören med vatten på våren.

5. R
    Medlem Nivå 6
    Menar du snabbkopplingarna längst ner på sidan? De överst med utvändig/invändig gänga är ju nästan såna som jag har (förutom klorna).

6. Tallguy196
    Självbyggare · Nivå 6
    PEM-slang med billiga blå koppel har funkat för mig sen 93. Har endast bytt ett par PEM-muttrar pga SBS.. :)

7. R
    Medlem Nivå 6
  8. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Jag har 2 olika anläggningar vid sommarstugan.
    Har provat med klokopplingar i plast, men PEM-slangen var för svår att vrida loss från pumpen :(. Var också svårt att få tätt på sugsidan.
    Har provat Julas blåa, men då måste man demontera slangen varje gång :(.
    För mig passar det bäst att fixa så att det går att tömma (och fylla på) systemet med hjälp av "fast" installation. Har monterat kulventiler på i- och urtappningsställena.

9. R
    Medlem Nivå 6
    Det fungerar alltså bra att tömma pumpen så och få bort allt vatten så inget fryser sönder?

10. Tallguy196
    Självbyggare · Nivå 6
    Jag kopplar bort allt och tar in pumpen varje höst efter att jag har blåst ut vattnet med kompressor. PEM:en går att rulla ihop. Den går fram till min sinnrika distributionspanel, och resten är tomt på vatten (ska vara) :) Det man får passa sig för är kranar/blandare med keramiska packningar som måste tömmas ordentligt.

11. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Har fungerat bra de senaste 2 vintrarna i alla fall.
    Pumpautomat (pump ovanpå hydropress) tappas ur vid intaget på hydropressen och fylls på direkt i pumphuset genom att skruva ur en plastplugg.
    Separat pump med hydropress högre belägen, tappas i botten av pumpen.
    T-koppling med stor (32 mm) kulventil på pumpintaget är stället för att fylla slangen på våren.
    Jag tar dock bort bottenventilerna på båda sugslangarna, så vattnet där rinner ur.

Sedan tappar jag naturligtvis ur både kall- och varmvatten-kretsarna i husen.

Redigerat 14 apr 2015 19:40