Trädgårdsplattor som underlag för trädäck

6k läst  1 svar

1. V
    Medlem Nivå 1
    Vill rådfråga någon med egen erfarenhet av följande:
    Har en öppen och luftig (ej inglasad) altan, dvs enkelt altantak (utfall 4 meter) med stolpar o räcke. "Golvet" är idag 50x50 sjöstensplattor. Bygget har kommit till sedan omdränering 1998. Plattorna som är i gräsmattenivå lades år 2000 och de ligger faktiskt väldigt plant än idag. Längst in mot huset finns endast makadam som underlag men längst ut mot räcket finns lite makadam blandat med 0-18 material , lera finns ca 1 decimeter under denna. (trädgården har ca 1 dm matjord under denna är det lera)
    Har nu fundering på ett trallgolv i ungefär samma höjd, jag kan tänka mig max 1 decimeter högre än dagens gräsmattenivå, dvs litet kliv upp. Lagom höjd för både altandörr och ut mot gräsmatta samt att räcket inte behöver höjas eller omkonstrueras.

- Vilken är bästa metoden för ett trallgolv hos mig , Måste jag ta bort rubbet och gräva ner plintar eller kan jag låta ett antal av plattorna utgöra grunden och bygga ett golv flytande ovanpå plattorna ?

Jag har en tanke på att lägga ett "flytande" trallgolv som vilar på ett antal av plattorna, dvs ta bort ca 75% av plattorna och behålla resten som underlag för regelverk 45x70 (+fuktskydd vid varje platta) med cc 60 samt därefter lägga trallvirke 28x120. Är detta vågat sätt utifrån rörelser från eventuell tjäle ? Är det tillräckligt för att inte få svaj ?

2. H
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Tror det skulle funka utmärkt. Har själv änvändt liknande metod på delar av ett stort trädäck. Jag tror du skall fundera på att inte te bort plattor från den nuvarande stenläggningen överhuvudtaget --> mindre vatten ner i underlaget --> mindre risk för sättningar när/om det blir tjäle. Ligger plattorna plant sedan 2000 är det ju ett bra underarbete. Låt det vara.

Ett litet tips till, jag köpte galvade balkskor (avsedda för infästning av relgar i varandra i 90 graders vinkel) . Dessa fästs med en farmarskruv och plugg i mitten av en platta och sen har du en bra inföstning och framför allt steglös regelering för att kunna göra däcket helt plant. Bifogar en bild från byggmas så kanske det blir lättare at förstå texten.

/ Housedad

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: