Byggahus.se

Trädgårdsbelysning

1. buspojken
    Medlem · Nivå 9
    Vet du någon trädgårdsbelysning till rimliga pengar som vi utan behörighet får koppla?
    har du några tips på hur man ska placera lampor? Vi har ett stort äppelträd och ett stort päronträd, samt mindre buskar och planteringar,

2. Cajsa Lundin
    Trädgårdsdesigner · Nivå 9
    Nja, jag kan inte rekommendera några företag eller fabrikat, men är du ute efter 12 volt (som är det enda du får joxa med själv) så kan du googla. Kan funka för "mysbelysning", men räcker inte så bra för att lysa upp träd, fasader osv. Blir ofta bara en fläck en bit upp på stammen om man lyser nerifrån. (säljbilderna tycker jag ofta är väldigt plottriga och man ser ljuskällan)

Belysning är något jag skulle vilja hålla brandtal om. Det görs så mycket knasigheter enligt mig.

Undvik att blända.
    Armaturen behöver inte synas (göm bland växter, under altankanter osv)
    Ljuset ska lysa mot något, ej upp i tomma luften
    Framhäv trädgårdsdesign eller arkitektur *(fläcka inte upp arkitekturen i timglasmönster)
    Ge svepande ledljus över gångar och trappor (inte små armaturer i kanterna, möjligen om du är pilot)
    Samla områdena som ljussätts, undvik att "sprida jämnt" (inte varje buske)

Trädgården kan helt "ändra scen" på natten. Framhäv det som är fint. Prioritera det som syns inifrån vardagsytor och längs entrestråk. Välj buskar med fint vintervärde (inte risbuskar), vintergrönt, naturstenar, murar, spaljéer osv.

Träd blir oftast bäst om man belyser både kronan och stammen. Tänk på att det effektfullt att sätta en armatur uppe i grenverkat och få en skuggeffekt på marken. Känns även naturligt (månljuskänsla).

Rörformade armaturer (som ger timglasmönster) passar bäst på stolpar som på altaner som har balkongstolpar eller pergolastolpar.

Det får vara nog. Hoppas det gav lite vägledning!

Redigerat 14 maj 2017 20:21
    • Laddar…
  3. Cajsa Lundin
    Trädgårdsdesigner · Nivå 9
    På vår anslagstavla på Pinterest har jag samlat inspirationsbilder för ljusdesign i trädgården.
    På många av bilderna har jag bytt bildtext till en beskrivande, som ger exempel på "bra och dåligt".
    Framför allt de bilder jag la in från början, dvs de som är längs ner i anslagstavlan.

Kanske kan ge lite vägledning?

https://www.pinterest.se/formochfunktion/belysning-ljusdesign/

• Laddar…
  4. buspojken
    Medlem · Nivå 9
    Tack för svaret 👍