Hej
Vi har nyligen flyttat till egen gård.
Där vi bodde tidigare var trädgården planerad så fint att det var alltid något som blommade.
Allt återkom år efter år så det var ingenting som vi behövde sköta om eller plantera år efter år.

Det var både buskar träd och blommor som turades om att blomma från vår sommar till höst.

Vi har nu köpt ett eget hus där det inte finns någon planerad trädgård eller blommor tyvärr.
Det finns inga äppelträd eller liknande inte heller annat kul som kan blomma fint.

Jag undrar om ni med mer kunskap skulle kunna tips om vad jag kan planera för något så att vår nya trädgård har något som alltid blommar (det går alltså bra att de olika buskarna/växterna turas om)
Vad skulle vi kunna plantera och när blommar det?

Tacksam för hjälp att börja planera vår nya trädgård.

D Drömmensomblevsann skrev:
Hej
Vi har nyligen flyttat till egen gård.
Där vi bodde tidigare var trädgården planerad så fint att det var alltid något som blommade.
Allt återkom år efter år så det var ingenting som vi behövde sköta om eller plantera år efter år.

Det var både buskar träd och blommor som turades om att blomma från vår sommar till höst.

Vi har nu köpt ett eget hus där det inte finns någon planerad trädgård eller blommor tyvärr.
Det finns inga äppelträd eller liknande inte heller annat kul som kan blomma fint.

Jag undrar om ni med mer kunskap skulle kunna tips om vad jag kan planera för något så att vår nya trädgård har något som alltid blommar (det går alltså bra att de olika buskarna/växterna turas om)
Vad skulle vi kunna plantera och när blommar det?

Tacksam för hjälp att börja planera vår nya trädgård.
Plantera mängder av lökar i höst. Krokus, snödroppar, vintergäck, iris, pärlhyacint, botaniska tulpaner, kejsarkrona mm brukar vara det som blommar först på våren. Det går att plantera överallt tex gräsmatta, rabatter mm

Redigerat:
  • Gilla
Drömmensomblevsann
  • Laddar…
Det är lätt att tipsa om extremväxterna för de är ganska få. Vårlökar är en självklarhet. Julrosor är även de riktigt tidiga. Tidlösa är en fascinerande växt som blommar sent.

I övrigt tycker jag att det är lite fel ände att börja med att tänka på blomningstid.
Jag skulle börja med en vision av den övergripande kompositionen, för att få ett hum om storlekar, växtsätt, former mm. Sen kan man titta på de lokala förutsättningarna med ljus, jordmån, temperatur o.s.v. Kanske bestämma sig för en sort som man gillar som passar på platsen, och sen komponera utefter vad som kompletterar i form, färg o.s.v. Då kommer blomningstid in som en faktor.
Då tycker jag plantskolor kan vara väldigt hjälpsamma. Man kliver in och säger "hej, jag vill ha en låg perenn som marktäckare under mina rosor, som blommar tidigare på säsongen, läget är soligt med tung lerjord"
Uteslutningsmetoden brukar då göra att växterna väljer sig själva.

• Gilla
Drömmensomblevsann
  • Laddar…
Jag brukar bara plantera växter som pollinerande insekter gillar. Skoj att titta på alla bin och fjärilar.

• Gilla
Mathildatiger och 2 till
  • Laddar…
Jag tror mycket på de där råden som gavs i svenska trädgårdsböcker i slutet av 90-talet och början av 2000-talet: Dela in trädgården i "rum" som skapas främst genom häckar, buskage och mindre träd. En och annan spaljé, staket eller byggnad kan vara med också. Robust val av växtmaterial som nästan garanterat levererar.

Inget småduttande, utan börja med ritning över tomten och dra ett antal linjer och ringa in lite markytor. Avgränsa och skapa siktlinjer. Tänk 5-10-20-30 m för varje komponent så att det blir lite storlek på anläggningen. Inga små minirabatter utan gör dem 20-50 kvm. Hellre en stor än fem små.

Detta har funkat för mig, nu har ju jag som hobby att gräva och plantera buskar och träd så det kan gå lite överstyr här. Men om man bortser från det så är jag väldigt tacksam över råden i de där trädgårdsböckerna i dag så här 20 år senare. Vi bor som i en sagopark numera och när vi började fanns ingenting annat än spireasnår och några stackars bondpioner (de finns kvar). Och det är inte den delikata skenkamelian eller den unika magnoliahybriden från USA som gör trädgården, det är istället det robusta och pålitliga växtmaterialet.

• Gilla
Drömmensomblevsann
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.