Byggahus.se

Trädfällningsproblem.....

1. T
    Anonym

TN-Funkis

Anonym
    Förmodligen en ganska vanlig källa för dispyter.

Grannfastigheten har ombildats till bostadsrätt och dom nyinflyttade stör sig på att en stor ek skymmer utsikten som står vid tomtgränsen på deras sida. Utan att konsultera grannarna kom så ett gäng "muppar" med motorsåg och så var cirkusen igång. Först ramlade en massa stora grenar ned på vår trapp, slog i räcken och spräkte stenläggningen, sen åkte grannens teleledning ner, kabel-tv fick också en smäll, sen börjar dom springa på vår tomt, resa stegar mot telestolpen dra linor genom rabatterna etc etc. Den 100-åriga eken som stod på grannens tomt är nu borta och med den en total röra även hos oss. De nyinflyttade kan nu se nästa grannes ek som också skymmer utsikten så dom fick sitt synfält förlängt med c:a 20 m.

"Mupparna" var helt oförstående till reaktionerna från oss grannar, försäkringsbolaget anger att vi först måste kontakta firman som gjorde jobbet och i andra hand ge oss på bostadsrättsföreningen som lejde dessa "muppar" när vi är klara över skadornas omfattning.

Någon som råkat ut för liknade och hur gick det för er om ni fick skador ?

2. Angelven
    Medlem · Stockholm · 657 inlägg

Angelven

Medlem

Re: Trädfällningsproblem.....

Verkar inte så ( http://www.naturvardsverket.se ->Natur och Naturvård->Fridlysta arter).

Däremot kan man behöva lov av kommunen för att få ta ner träd i detaljplanlagt område.
    Dessutom kan stora ekar vara skyddsvärda, så man skall ju vara försiktig.
    Slutligen finns det en hel hög med väldigt stora ekar som är personligt(?) fridlysta, men då sitter det en prydlig skylt på den som säger att så är fallet.

Mvg
    /Angelven

3. B
    Medlem · 5 828 inlägg

Befintliga träd kan omfattas av regler i detaljplan. Helt korrekt. Men enskilda träd, dungar, alléer och åkerholmar kan också vara skyddade enligt naturskydd.

Eken hade förr en särställning i böndernas skog. Det var kungens träd, som konfiskerades till skeppsbyggen.

4. A
    Medlem · 83 inlägg

Almen

Medlem

Vad kul med sådana trevliga nya grannar va`... INTE!

Kan säga så här - om de har sågat ner ett träd som stod på deras egen mark kan ni knappast göra något åt det. Visserligen kan trädet som sådant ha varit skyddsvärt i kommunens detaljplan (sk. punktprickning) men antagligen är det inte så. Det brukar vara ganska sällsynt. Om de i så fall har sågat ner ett sådant träd kan de däremot åka på ett saftigt skadestånd till kommunen. (Av egen erfarenhet vet jag att Uppsala kommun fått 100 000 i frivillig uppgörelse från en transportfirma som "fixade bort" ett par lindar för att de skulle in med en transport.) Däremot kan ni som grannar knappast räkna med pengar bara för att trädet som sådant är borta.

Vad ni däremot har självklar rätt till är ersättning för de faktiska skadorna ni fått på stenläggning, trappräcken m.m. Den som är ansvarig för detta är bostadsrättsföreningen som beställde denna tjänst av "mupparna" som gjorde detta.

Mitt förslag är att ni vänligt går till föreningens styrelse och talar om vad skadorna kostar att åtgärda och att ni förväntar er att de betalar detta. Personligen tycker jag det är dumt att hota både med stämning och polisanmälan i första hand. Hos polisen kommer detta ärende inte att pioriteras och hamna längst ned i högen (eller skrivas av dirket) och tro mig - det tar lång tid. (Det är i så fall bättre att tala om att ni kommer att åtgärda detta på egen hand och skicka räkningen till föreningen. Om de sedan inte betalar lämnar man ärendet till Kronofogden som mycket snabbare drar in pengar från dem.. ett litet tips alltså)

Försäkringsärende blir det i sista hand och jag skulle bli förvånad om de kräver polisanmälan.

Lycka till.
    /Almen

5. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Grannen är ansvarig

Självklart är grannen (BRF) huvudansvarig hur arbeten utförs som de beställt.
    Det är ju de och inte ni som har avtal med "mupparna".

Till att börj amed så ska ni dokumentera de skador som ni vållats av.
    Bjud in BRF till att gå igenom skadorna på plats tillsammans med er.
    Gör en skriftlig begäran om skadestånd till BRF, samt begär svar från dem om vad de tänker göra åt er situation.
    Om de då bestrider ansvaret så får ni göra en polisanmälan.
    Om de fortfarande inte vill ta sitt ansvar så får ni hota med stämning.

Gå inte på att ta kontakten med "mupparna" själva.
    Ni har ingen aning om vad som avtalats mellan dem och BRF och behöver egentligen inte heller veta det.
    Hur ert försäkringsbolag kan påstå att ni som tredjeman skall kontakta "mupparna" ställer jag mig mycket frågande till. Stå på er och träng in både försäkringsbolaget och BRF i en hörna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.