Byggahus.se
Hej

Efter att ha läst många trådar här så har jag bestämt mig för att bygga trädäck endast på plintar utan att fästa in bärlinan i husgrunden.

Trädäcket blir ca 70cm högt. Det jag tänker är... plint, stolpe (för höjden), bärlina längs med hus, golvreglar ovanpå bärlinorna och sedan trall.

Jag har grov makadam typ 32-60 intill husgrunden. Kan jag gräva intill huset och sätta ner en plint i det materialet eller ska jag sätta plinten typ 80 cm ifrån huset ( i jord) och ha överhäng på golvreglar så jag kommer nära huset med dessa.

Hur långt ifrån huset kan jag sätta första plinten för att överhänget ska klara de vikter ett trädäck ska klara av?

Varför inte sätta en innersta bärlina på plattor närmast huset? I mitt altanbygge så gjorde vi så (och det var upp mot 60-70 cm till däcket) eftersom det går rör och krafs i marken nära fasaden.

Undersidan av en träaltan med träbjälkar och stöttor, nära en byggnad, markerade rör syns nära marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Göran

Sharky58 Sharky58 skrev:
Varför inte sätta en innersta bärlina på plattor närmast huset? I mitt altanbygge så gjorde vi så (och det var upp mot 60-70 cm till däcket) eftersom det går rör och krafs i marken nära fasaden.

[bild]

/Göran
det var en god ide, tack

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.