Byggahus.se

Trädäck sviktar - hur åtgärda?

1. A
    Medlem · 9 inlägg

AceVega

Medlem
    Hej,

Jag har nyss flyttat in i ett hus där de förra ägarna har byggt ett stort trädäck (ca. 80 kvm). Tyvärr upplever jag att trädäcket vibrerar och sviktar på sina ställen. Jag har nu undersökt lite hur konstruktionen ser ut - se bifogad skiss. Altanen ligger på marknivå och vilar på två stora gjutna "betongbalkar" och en bärlina fäst på husväggen. Problemet som jag ser det är att det är alldeles för långt avstånd mellan punkterna reglerna vilar på, ca. 4,5 m. Det blir naturligtvis mest svikt på de punkter som är mitt emellan betongbalkarna och husväggen.

Jag tänkte nu försöka åtgärda detta men behöver lite råd. Min plan är att ta upp 3-4 trallplankor på de områder som sviktar mest och montera kortlingar och försöka lägga trädgårdsplattor under för att staga upp och ge mer stöd till konstruktionen. Kommer det bli bra? Någon med mer erfarenhet som kan ge tips på vad man kan göra?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2727.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Slide1.png

Tacksam för svar!

2. S
    Medlem · Västernorrland · 6 377 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Det är väl klart man kan riva upp och förstärka upp men det blir ju mycket jobb för lite resultat? Om sommaren går kanske du inte ens tänker på att det sviktar sen............

3. Lulaua
    Medlem · 396 inlägg

Lulaua

Medlem
    Det är ju 600cc mellan reglarna men 4,5m mellan bärlinorna - vilket är på tok för långt för 45x145. Behövs minst en bärlina till i varje fack.

4. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 622 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Ja, såg det nu, jag tittade slarvigt.
    Har raderat mitt inlägg.

• Laddar…
  5. T
    Medlem · Västra Götaland · 2 821 inlägg

ToRy

Medlem
    Tror Lulauas tanke är den bästa. En bärlina till i varje fack. Alltså parallella med betongbalkarna. Så kraftig dimension som möjligt. Med tillräckligt stöd mot marken. Frågan är om du får in bärlinor under däcket, det får ju bli i framkant av bilden i så fall...?

6. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 833 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Antingen lägger du in en extra bärlina i varje fack eller så reglar du på varje 145:a med t.ex 45x220. En extra bärlina är nog betydligt mindre jobb

7. A
    Medlem · 9 inlägg

AceVega

Medlem
    Tack för svar!

En extra bärlina mellan betongbalkarna kanske är lösningen. Det är dock väldigt tight under, och jag är osäker på om det går att få in något under reglarna - avståndet ner till marken är nog bara nån centimeter på sina ställen. Kan kanske pröva att ha en regel liggande med stöd på några trädgårdsplattor

8. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 833 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Så länge du får till stöd under så blir det stabilt. En klutt betong under varje regel kanske räcker för att styva upp det

9. J
    Medlem · Blekinge · 9 148 inlägg

justusandersson

Medlem
    45x145 är på tok för klent för den spännvidden. Max ligger runt drygt 2 meter på en altan för den dimensionen. Idag får du en nedböjning på cirka 15 mm när du går mitt emellan bärlinorna. Det är inget man står ut med ens en sommar. Alternativen är två, antingen lägga in en bärlina till mitt emellan betongbalkarna eller komplettera med kraftigare bjälkar. Om du har svårt att få in höga reglar som bärlinor, kan du istället satsa på dubbla reglar med lägre höjd. Att komplettera med kraftigare bjälkar är inte helt lätt. Du behöver dubbla skruvlimmade 45x220 för att bli helt nöjd. Dessa kan monteras på c/c 600 mm mitt emellan de gamla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.