Trädäck som kvartscirkel

2k läst  19 svar

1. G
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Jag har fått för mej att jag vill ha ett trädäck som ser ut som en kvartscirkel. Men jag begriper inte hur jag skall bygga reglarna.

Om någon sitter på en ritning så vore det toppen! För det finns väl knappast böjda reglar att köpa?

2. R
    Medlem Nivå 4
    Lustigt att din fråga om kvartscirkelform dök upp nu? På lördag kommer snickaren och hjälper mig (förhoppningsvis) med just det. Har dock ingen ritning men vore najs om det dök upp en här
    Vilken radie har du tänkt och vilken dimension på reglar?

Lycka till

3. J
    Renoverare · Nivå 16
    Jag skulle säga att det beror på hur du tänkt dig med trallen! Om du ska klyva varje bräda för att få en perfekt symmetri så blir nog regelstommen lite huvudvärk.

Om du istället tänker att man lägger hel trall och sedan figursågar så är det inte allt för komplicerat!

Till och börja med hade jag utgått från centrum. Dvs lägga en trall bräda i mitten (från spetsen till mitten av cirkeln) och sedan byggt på därifrån.

Det gör att regelstommen kan vara som vilken annan men istället för att lägga reglarna 90° från hörnet så gör man på 45°.

Till sist hade jag figursågat runtom och slutligen satt en klädsenbräda för snyggt avslut, förslagsvis en 16x70 då man vill kunna forma det!

Ska rita upp snabbt hur jag menar, återkommer med bild ;)

• Laddar…
  4. J
    Renoverare · Nivå 16
  5. Litengubbe
    Medlem Nivå 4
    Kan bara din brädgård klyva brädor är det inte så svårt. Problemet som jag upptäckte var att du behöver många fler reglar att skruva "böjen" i än vad man tänker sig. Jag rekommenderar också att du klyver 28 mm brädor då de håller formen bättre än 22 mm. Fick inte till det med länken, men kolla på "rundad trall" som jag lade upp här på forumet för att se min altan.

6. ricebridge
    Husägare · Nivå 13
    Ska du klyva brädor rekommenderar jag dig att investera uti en bordscirkelsåg, det bliver dig sannolikt övermäktigt eljest. I övrigt håller jag med @Jarlsgård , krångla inte till det, lägg raka hela bräder och figursåga dem hellre.

7. ricebridge
    Husägare · Nivå 13
    • Laddar…
  8. Litengubbe
    Medlem Nivå 4
    Där jag fick mina brädor klyvda använde de bandsåg. På stället där jag brukar handla virke har de en mäktig bordscirkelsåg, men de ville inte klyva tryckt trä, dels för att klingan inte räckte till, men också för att de menade på att det sliter för hårt på klingan. Om jag minns rätt...

9. ricebridge
    Husägare · Nivå 13
    Skillnaden är att man får en bordscirkelsåg betydligt billigare än en bandsåg. Båda två har dock en förmåga att snabbt bli väldigt vanebildande, så hellre vilken som än ingen alls.

10. G
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Tack för alla svar!

Jag har redan kommit en bit på vägen då jag hyrde en minigrävare och fick bort all matjord för några dagar sen (med min kvartscirkel som mall). Fyllde på med makadam som jag hade liggande från ett annan projekt. Men ikväll har jag gått och runt och känt på det hela, och flyttat ut trädgårdsmöblerna och grillen på makadammen. Det blir helt enkelt för litet med kvartscirkeln. Sen var det ju lite crazy att gräva ur utan att veta hur jag skulle bygga reglarna.. Men det fick jag fin hjälp med av er.

Jag har ett par naturliga hinder, som ett gammalt äppelträd och en förrådsvägg som gör att jag inte kan öka radien på cirkeln mer. Så mitt bud på det hela nu är att trots allt göra en kvadrat fast med ett rundat hörn. Det gör regeljobbet enklare.

Men jag behöver fortfarande en böljd planka för att täcka ner till marken (jag har ingen koll på nomenklaturen). Eller om man kan sätta ett corten-stål där som skydd? Jag är ingen van byggare och byggde mitt andra trädäck med en fogsvans... Men nu måste jag nog köpa lite riktiga verktyg.

11. ricebridge
    Husägare · Nivå 13
    @Litengubbe vet ju hur man böjer trä!
    Annars: Ju tunnare desto lättare, ju fuktigare desto lättare, helst fullständigt genomblött. Sen är resten bara en fråga om våld och tålamod, som det mesta annat som avhandlas på detta forum.
    Jag har böjt rätt tjock plywood med gott resultat. Bara man tar det lite i taget så funkar det.

12. J
    Renoverare · Nivå 16
    Precis som @ricebridge säger så ju tunnare och fuktigare desto lättare!

Står fast vid mitt tidigare tips om staketribba 16x70 som är rätt så följsam! Viktigt att tänka på bara är att du inte kan göra cirkeln för liten, skulle vilja säga att radien inte bör vara under 1m för att lyckas med gott resultat!

13. D
    Medlem · Nivå 18
    Vilken radie har du tänkt dig?

14. C
    Medlem · Nivå 13
    Borde man inte kunna göra en enkel ”bassäng” med tex en presenning och låta brädorna ligga o mjukna i vatten under några dagar?

• Laddar…
  15. G
    Medlem Nivå 2
    "Ursprungscirkeln" hade en radie på 4 meter. När när det blir "raksträcka" innan svängen så tror jag c:a 2 meter radie, men det är inte helt klart än. Så det borde vara OK att böja plankan så mycket vad jag förstår.

Har läst på mer nu och inser att jag borde lagt "geoduk" under makadammen. Nu blir det bara ogräsduk ovanpå och sand för markstenarna som reglarna skall ligga på (45x120 mm). Men jag lyfter inte gärna på makadammen nu.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: