Byggahus.se

Trädäck runt pool (bland annat) - frågor

1. B
    Medlem Nivå 8
    Hej,

chansar på att min fråga passar bäst här.

Jag funderar på att anlägga en pool nu till våren, och runt den har jag tänkt mig ett trädäck.

Frågorna lyder som så:

1. Är det farligt att gräva för pool så nära uterummet som jag tänkt (ca 2m) (huset står på platta)?

2. Har räknat på två olika storlekar, en helt rektangulär (175m2) och en där jag tagit bort en del (125m2) - Försvinner 30% av kostnaden när 30% av däcket försvinner? Om någon gjort liknande, hur blev det estetiskt?

3. Hade ni placerat spa:t någon annan stans?

Tanken är att där den stenlagda uteplatsen är idag (och där bakom är fönster ut från huset från kök och vardagsrum) att bygga en spaljé med balkar ovanför som vinrankor kan klättra i (finns säkert ett bättre ord för det, men kommer inte på nått :( ) och där ha en matplats samt spa.

EDIT: Till vänster om där det står 7m (till vänster på bild) finns ett trädäck på ca 25-30m2.

Redigerat 14 feb 2015 21:25
  2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    1. HålKantavstånd till uterum blir mindre än två meter, är det väldigt lös mark kan det vara tveksamt.....

3. B
    Medlem Nivå 8
    OK. Hur vet man det? Bor i södra Skåne och så vitt jag vet är detta före detta åkermark (väldigt kompakt och tung jord)

4. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Hur djupt ner skall du gräva? Det är först när din "grävnivå" passerar betongplattans undersida som det börjar bli "lurigt".

Visa det du skall gräva/göra i en tvärsektion så blir det lättare att diskutera/se om det blir farligt....

5. F
    Byggveteran · Nivå 17
    Är det lera bör det inte vara ett problem så länge den är kompakt. Du märker ju hur marken beter sig när du börjar gräva. Försök göra allting på en gång och fyll igen så snabbt som möjligt då sättningar sker med tiden.

6. B
    Medlem Nivå 8
    OK. Ska gräva 1.4-1.5m ner. Vet ej hur "tjock" betongplattan är. Vet inte riktigt hur jag ska visa det med en tvärsektion (vet inte riktigt vad det är).

Saken är den att det inte ska fyllas igen runt omkring. Tänkte göra som han gjort här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0

7. G
    Medlem · Nivå 7
    det borde går bra, vinkeln är ju inte så stor.
    Men arean du har angivit, är det poolarea eller trädäck? trä gissar jag? känns stort :)

8. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Nu har du redovisat en plan över hur det ser ut uppifrån. En tvärsektion visar hur det ser ut från sidan om du tänker dig att du gör ett snitt (skär) rakt igenom uterum och pool.
    Då kan man se på vilken nivå poolen kommer att ligga på i förhållande till uterummets golvnivå och den ännu viktigare nivån, dvs undersidan på uterummets bottenplatta. För att ta reda på bottenplattans tjocklek så får du gräva lite försiktigt i kanten och se hur långt ner du kommer. Bottenplattans nivå i förhållande till poolens bottennivå samt avståndet däremellan ger dig en vinkel. Denna vinkel och vilken typ av material (grus/lera/silt/bergkross....) som är under och mellan uterum-pool är en viktig information för att kunna säga om det är möjligt eller inte att göra det som du vill göra.