Hej,

Jag har tänkt att göra ett trädäck på marksten på vår baksida där det idag är platt gräsmatta. Min tanke är att gräva ut hål endast för där jag skall ha markstenen , se röda markeringar på bild.
Hämtat tips och tankar ifrån denna dessa trådar:
https://www.byggahus.se/forum/threads/altan-doer-o-graeset-om-jag-bygger-sahaer.421929/#post-5595614
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-mycket-makadam-kraevs-foer-trallbygge.425646/
https://www.byggahus.se/forum/threads/traedaeck-pa-plattor-ser-konstruktionen-bra-ut.413071/

Planen:
1. Gräva ut hål, enligt röda markeringar nedan
2. markduk över hela arean, ner i hålen
3. fylla hålen med makadam
4. Padda så gott det går manuellt
5. marksten 400x200x50 på varje hål.
6. Regla upp med 45x120 enligt bild
7. sätta trall.

Är antalet hål/plattor rimligt, eller behövs fler/färre?
Räcker 45x120 reglar? Eller gå upp till 145? Vill gärna hålla nere höjden
Andra tankar, något jag missat eller inte tänkt på etc, tas tacksamt emot.

Tack på förhand!

Ritning av ett planerat trädäck med röda markeringar för placering av marksten och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mats-S
Kan du höja konstruktionen typ 10 cm så kan du göra ett traditionell bjälklag med bärreglar underst och spikreglar kors bärreglarna. Blir mycket enklare, stadigare och hållbarare i längden.

Om du har höjdproblem så kan du köra med dubbla 45X95 cc120 typ som bärreglar, så behöver du inte så många stöd i backen. Spikreglarna enkla 45X95 cc60 typ.

Försök att hitta virke med tät ådring, har växt längsammare och är starkare. Även så lite kvistar som möjligt är att föredra.

Oskarander Oskarander skrev:
Hej,

Jag har tänkt att göra ett trädäck på marksten på vår baksida där det idag är platt gräsmatta. Min tanke är att gräva ut hål endast för där jag skall ha markstenen , se röda markeringar på bild.
Hämtat tips och tankar ifrån denna dessa trådar:
[länk]
[länk]
[länk]

Planen:
1. Gräva ut hål, enligt röda markeringar nedan
2. markduk över hela arean, ner i hålen
3. fylla hålen med makadam
4. Padda så gott det går manuellt
5. marksten 400x200x50 på varje hål.
6. Regla upp med 45x120 enligt bild
7. sätta trall.

Är antalet hål/plattor rimligt, eller behövs fler/färre?
Räcker 45x120 reglar? Eller gå upp till 145? Vill gärna hålla nere höjden
Andra tankar, något jag missat eller inte tänkt på etc, tas tacksamt emot.

Tack på förhand!

[bild]
Hur har det gått med ditt projekt? Har ett liknande projekt på gång. Trädäck 4x8 m på plattor 350x350x50 mm på befintlig gräsmatta. Reglar 50x100 med cc 60 cm. Tänkte lägga plattorna var 1,8 m (var 3:e regel) och bara var 2 m andra vägen, dvs under den långa regeln i mitten. Det är ju klart färre än du planerat, så jag är nyfiken på ditt resultat.

Fått rådet att gräva ut, grusa och padda under hela trädäcket men undrar om det verkligen är nödvändigt? För dräneringens skull kanske? Gräsmattan är däremot inte helt plan. Den sluttar lite från huset, vilket grävandet och grusandet skulle råda bot på. Men det är en dyr lösning. Har någon något råd att ge mig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.