Byggahus.se

Trädäck - grundläggning på stenhäll

1. B
    Medlem Nivå 4
    Tänkte bygga ett trädäck på 6x4 m enligt bifogad bild. Tänker 3x4 = 12 stolpar a 95x95 varav ca hälften måste fästas i stenhäll. Nu till mina funderingar:

1. Hur måttar jag upp så att jag får räta vinklar när marken är så pass sne som den är? Skiljer ca 1.5 meter i höjdled mellan hörnen. Funkar det med murarsnöre och ribbor? Eller är det enklare med laserpass? Har förstått att det bara är hörnstolparna som måste komma exakt rätt och att man sen kan justera lite i sidled i stolpskorna för stolparna längs med sidorna? Var utgår jag ifrån? Första borrhålet? Var sätter jag det? Första hörnet? Första sidan? Var och hur börjar jag?

2. Infästningen i berg. Hur djupt behöver armeringsjärn på stolpsko gå ner i berg? Vilken diameter rekommenderas? Ska stolpskon vila på hällen? Hur grova grejer behöver jag för att borra upp hålen och hur lång tid beräknas det ta? Räcker det med att hyra borrhammare en dag eller kommer jag behöva mer tid? Vilken borr bör användas?

Alla synpunkter välkomna.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0411.JPG

2. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Enklast tror jag är att du kryssmäter med snöre och lod så får du det i vinkel. Men bärlinorna är inte så petnoga i vinkel - dock att det blir plant....Skruvreglarna däremot får man vara mer noggrann med, men då har du ju en plan yta att jobba på.

Sätter du stolpskon i berg så kan du inte justera i sidled. sätter du den i gjuten plint så går det bra då du har viss justeringsmån inom gjutrörets diameter.

Jag hade nog börjat med att sätta en stolpsko i den översta punkten (överst till vänster i din bild) och sedan gjort klart den bärlinan därefter kryssmätt in den andra bärlinan i andra ytterkanten. Fixat den och sedan är det enkelt att mäta in de som skall vara mellan.

Jag borrade mina stolpskor c:a 10 cm djupt, men jag tror det är overkill. Gjut fast stolpskorna med expanderbetong. Använd justerbara stolpskor så blir det lättare.

Jag borrade med min lilla borrhammare (Hitachi DH24PC3) med ett vanligt SDS-borr tog väl kanske 5-10 minuter per hål i Bohusgraniten. Hyr du maskin så hyr en liten större så kommer det gå som att skära i smör. Ha en hink med vatten intill där du borrar och lyft upp borret med jämna mellanrum och kyl av det i vattnet så borret inte går varmt. Du i princip inte bli varmare än att du ska kunna hålla i det.

• Laddar…