Byggahus.se
Tjena!
Vi är 2 glada amatörer som bygger ett trädäck/altan som vi tänkt ställa ett spabad på.
Vi funderar på en större variant av spabad typ 2,3*2,3. Dessa brukar väga över 2 ton.

Vi fick lite tips i början av bygget och har försökt följa detta men känner nu mig lite oroad.

På bilden så ser ni den förstärkta ytan där spabadet skall kunna stå. Denna yta är 4,5 * 3 meter.
Reglarna är på 195*45. Det är alltså 4 bärlinor med 3 plintar per lina, sedan skall det vara cc 30 mellan dessa (endast hunnit göra det mellan a och b)
Avståndet mellan bärlinor är ca. 1,5 meter.

Runt om sen kommer vi bygga vidare trädäcket men inte lika förstärkt.
Däcket skall ej fästas i närliggande lillhuset/gamla trädäcket (är tanken).

Jag börjar dock oroa mig att det kanske inte är tillräckligt stabilt för ett stort spabad?

Om man ställer badet som på bilden så kommer ju endast en bärlina ligga under..

Kanske kan man rädda detta (om ni anser det behövs) med att sätta en till bärlina mellan b och c (grönmarkerat) och gjuta fler plintar under denna, och då bli tvungen att placera spabadet över b och c ?

Är vi helt ute och cyklar nu eller? :)

Tacksam för tips!

grund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Obs: jag är amatör, ej snickare.)
Billigast är att du köper en trave med trädgårdplattor och ställer några stycken under till på några ställen.
T.ex. kan du vid den blå bilden som är längst ned på bild skruva fast en regel/grövre trallbräda undertill och sedan pallra upp denna underifrån med några trädgårdsplattor på 2-3 ställen. Och som du skriver så kan du göra lika dant mellan dina gröna punkter (när du skruvat dit dina skruvreglar). Då får du 2 st extra "bärlinor" som utan problem kommer ta upp stora delar av vikten som spabadet kommer utöva.
Ju fler punkter du får som går ned mot marken desto mindre kraft blir det på övrigt konstruktion.

• Gilla
nybörjarn1
  • Laddar…
Det är för lite med tre plintar under bärlinan med hänsyn till den stora lasten och den valda dimensionen. Du behöver två till mellan de befintliga. Som marken ser ut går det bra att använda trädgårdsplattor som du pallar under. Du behöver inte göra nya plintar. Alternativet är att skruvlimma på en lika stor bjälke till så att bärlinan blir 90x195.

• Gilla
VojMan och 1 till
  • Laddar…
Toppentips av er båda! Tackar!! Tur att man frågade här innan man börjat med trallen, detta går ju rätt snabbt att fixa till!

• Gilla
Andreas Remmer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.