Byggahus.se

Trädäck eller marksten först?

1. P
    Medlem Nivå 2
    Nu är utesäsongen snart slut för i år och därmed dags att planera nästa års projekt.

På bifogad bild syns området där vårt kommande trädäck ska byggas. Denna yta är täckt av presenning på bilden men under detta ligger packat bärlager. Däcket ska inte plintas utan tanken är att ramen ska vila på plattor. Runt trädäcket är det tänkt att vi ska anlägga en stengång så att det blir en snygg inramning innan den blivande gräsmattan (se röd markering).

Vi har funderat lite och är ganska överrens om att det bästa är att bygga trädäcket först, eftersom det är lättare att utgå från det färdiga däcket när man sen ska lägga stenen runt. Tänker vi rätt eller finns det någon fördel om man lägger stenen först istället?

2. Duttarmajster
    Renoverare · Nivå 5
    Om ni tänkt lägga samma plattor under däcket som runt däcket? Då skulle jag lägga plattorna först för att anpassa däcket på optimalt sätt.

Om däcket bara ska ha plattor som plintar och sen annan sten utanför hade jag byggt däcket först och anpassat stenläggningen efter däcket.

Finns för/nackdelar med båda.
    Om jag har ingen eller begränsad erfarenhet av att bygga något brukar jag välja det alternativ som jag tydligast kan visualisera. Både resultatet och själva byggandet.

3. K
    Medlem Nivå 9
    Jag tänker att det kan bli ”sättningar” i det färdiggjorda bärlagret och därmed trädäcket om ni börjar gräva ut för bärlager under stenarna när trädäcket är klart. Jag hade nog grävt ur även för stenar och gjort markarbetet även där klart innan jag började plinta upp och bygga trädäck.