Trädäck dubbla kvm priset och skitkvalitet - Min sämsta affär ever

13k läst  52 svar

1. G
    Medlem Nivå 3
    Byggde ett relativt enkelt trädäck åt gumman att ligga och sola på. Tänkte "Lärk blir bra" och lade ett lärkgolv.
    Efter första vintern (förra sommaren) fick jag byta ut 30% av planken eftersom de hade spruckit.
    Härom dagen när jag var ut och kollade ser en del plank ut enligt bild.. Fullt med elakta flisor..

Min sämsta affär ever. Dubbla kvm - priset och skitkvalitet. "Sibirisk lärk" säger Beijer. Tror de ljuger.

Vad tror ni?

2. hantverkare1
    Medlem · Nivå 12
    Ser tyvärr ut som all annan lärk jag sett. Riktigt skitmaterial nu för tiden så det kommer från ”fel” ställe i sibirien numer då det är slut på ”rätt” ställe

3. G
    Medlem Nivå 3
    Jo. Nästa projekt blir "back to basics" med tryckt trall.. Dyrt misstag..

R

4. G
    Medlem Nivå 3
    Har du koll på vilken region, kvalitet etc man skall fråga efter?

R

5. C
    Medlem Nivå 5
    I norra Sibirien växer den lärk som växer långsamt och därmed är av bra kvalitet.
    Som hantverkare1 skriver så har de avverkat mycket av den lärk som är lättast åtkomlig och avverkar nu ofta betydligt längre söderut, mot Ryssland, istället. Sämre kvalitet - och också kvistigare om jag inte har fel.

Lärk från norra Sibirien är riktigt bra emellertid. Och underbart vacker när den är "ny".

Är det någon som har använt lärk inomhus som golvmaterial?

Redigerat 1 apr 13:50
  6. nikasp
    Medlem · Nivå 12
    Kan du inte reklamera det där? Jag hade nog inte gett mig. Vi har ju vanlig fultrall som är många år gammla och inte blir de så där eländiga.

• Laddar…
  7. G
    Medlem Nivå 3
    Håller med. Jag har också tryckimregnerade däck som är i perfekt skick efter flera år ute. Förvisso dränkta i gift, men... :) Och det är just det som stör mig. Lärk skulle ju vara så bra och fint och "naturligt impregnerade"..

Absolut. Jag skall absolut reklamera igen.. Men risken är ju att det gick som förra sommaren. Reklamerade och bytte ut. Och efter ett knappt år ser utbytet ut som skit..

R

8. S
    Medlem Nivå 1
    Byggde 40 kvm trädeck föra sommaren i Sibirsk lärk köpt på Hörnbach (kommer från Fredricson trä). Nu ser det exakt likadant ut som på dina bilder.
    Det var samma funderingar: ok dubbel pris men det blir snyggt och långvarigt.
    Funderar på att reklamera om det hjälper.

9. A
    Medlem Nivå 1
    Inte för att jag tror det har så stor betydelse för de sprickorna, men vilken sida har du lagt uppåt? Kärn- eller splint-sidan?

10. nikasp
    Medlem · Nivå 12
    Surt. Jag trodde all lärk var lika med dyr OCH väldigt fint och bra men då vet jag. Jag har en lärktrapp till dasset i torped och de ser verkligen jättefina ut efter två år i utsatt läge. Dock i inlandet i Sörmland så ingen direkt västkust eller så.

11. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Jag är också missnöjd med min lärk - visserligen inte som trädäck utan som fönster-och dörrfoder exteriört. Oljar regelbundet men det är inte snyggt.

Kan jag få tips om annat underhållsfritt (!) trä som grånar vackert?

12. C
    Medlem · Nivå 11
    Det där ser precis ut som min ”billiga” vanliga tryckta trall som också är köpt från just Beijer!!
    Även om den var betydligt billigare än din lärk, är jag ruggigt missnöjd över kvalitén och trodde ändå jag gjorde rätt som valde Beijer framför Byggmax....

Men tydligen inte!

13. Skyy
    Medlem Nivå 1
    Jag har bara hittat bra lärk på ett ställe, PiF specialsnickeri i Påarp utanför Helsingborg. Dubbelt så dyrt som Hornbach men det finns anledning. Värt varenda krona

• Laddar…
  14. G
    Medlem Nivå 3
    Kärnsidan upp. Tror jag syns på bilderna.

• Laddar…
  15. V
    Medlem · Nivå 6
    The ironi, när Google ads slår fel.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: