Byggahus.se
I
Hej,
Har köpt ett nytt hus med grovplanering tomt.
På baksidan har de då förberett med stenkross som är packad nästan hela vägen upp till fasad.
Jag har nu börjat gräva ur för att komma ner för att lägga reglar. Jag tänkte först 45*95 reglar. C/c 60. Men börjar nu bli osäker om det räcker.

Tänkte lägga dessa på plattor med takpapp emellan. Och ytterst mot jord (blivande gräsmatt) sätter jag fyra plintar. Hade helst sluppit men tänker att sätta plattor på jord är ingen höjdare?

Övrigt kommer det ligga flytande, dvs inga fästpunkter. Förutom då plintarna om dessa behövs.
På detta kommer jag lägga 28*120 trall. Antingen sibirisk lärk eller tryckimpregnerad trall.

Fråga nr1: räcker det med 45*95 eller ska jag köra 45*120?

Fråga nr2: behöver jag sätta plintar i jorden? Går cirka en meter ut från stenkross.

• 3A0786D4-96A3-4187-BAF5-5F2E270BAF51.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Skapa konto
Cheesen
1. Det beror på hur tätt dina plintar/stenar ligger. Är det tillräckligt korta avstånd så kan du använda 45'45 som skruvreglar.

2 nånting som bärlinan ligger på behöver du. Plintar, skruvar eller dylikt. Är det stadigt kan betongplattor funka.
Stenkross eller jord drar upp fukt i bärlinan så att den ruttnar.

• Gilla
IAmNotANumber
  • Laddar…
I
Har nu köpt 45*120. Kommer stötta upp ordentligt med plattor. Köpte även plintar. Lika bra att säkra upp.

Redigerat:
I
Körde på 45*120. Kört fyra stödpunkter per regel, plintar längst ut mot horden. Stabilt som bara den:D

• B885C58C-705A-4766-92F9-CC92E39EDCA7.jpeg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.