Byggahus.se

Trädäck 30kvm

1. D
    Medlem · 117 inlägg

Dcaprio

Medlem
    hej!

Ska hjälpa en vän att bygga ett trädäck på 30kvm. Ska lägga det på betongplattor. Har räknat på det och får det till att det kommer gå på minst 26.000kr. Tycker det låter lite mycket. Har räknat på tryckimpregnerade reglar 170x45 och sen lärk 120x28. Sen 4 ton makadam i grunden. Även ett litet tak på 13kvm ska byggas på trallen, plasttak, så stolpar och reglar till det är inräknat också. Någon som har något att säga om priset? Har lagt på extra också efter mina beräkningar då jag aldrig litar på siffror

Mvh

2. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 126 inlägg

GoForIt

Medlem
    Är det bara materialkostnad, så ligger väl kostnaden lite högt.
    Men du kanske har valt lärk av högre kvalite?
    Typ av tak?
    Varför inte plintar?

3. D
    Medlem · 117 inlägg

Dcaprio

Medlem
    Ja material/skruv/byggbeslag/markduk/makadam/kanalplasttak. Vill bygga på plattor för att minimera arbetstiden och kostnaden. Ligger i marknivån så känns inte lönt att gräva ner plintar för det

4. D
    Medlem · 117 inlägg

Dcaprio

Medlem
    Lärken kosta 30kr/lpm. Allt från beijer

5. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 126 inlägg

GoForIt

Medlem
    Gällande plintarna så tänkte jag mer att det går fortare än att gräva ur för 4 ton makadam, men du kanske har tillgång till maskin..

Kanalplasttaket gör ju att kostnaden känns mer rimlig. Glöm inte regnvattensystem och anslutningsplåtar mot fasaden.

Lärken för 30kr lpm är ibland av en väldigt blandad kvalité. Kan vara värt att gå upp ett snäpp och minska spillet.

6. D
    Medlem · 117 inlägg

Dcaprio

Medlem
    När jag räknade på att gräva ut 10 cm på 30kvm sa kalkylen 4 ton.

Juste! Tack för påminnelsen! Fanns bara en prisklass för lärken från där jag beställer. Så då kanske inte 26.000 är så mycket med tanke på allt

7. D
    Medlem · 117 inlägg

Dcaprio

Medlem
    Skrev fel på taket, det är inte kanalplast utan vanlig räfflad

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.