Hej och glad midsommar!
Jag och mina grannar är eniga om att vi vill få bort några björkar som finns på kommunens gräsmatta precis vid våra tomtgränser, grenarna har växt så långt att dom hänger in på våra tomter. Det finns bara nackdelar med dessa träd, de blir en massa pollen (sambo som är allergiker), grenar som faller ner på vår tomt, tar massa sol, fåglar som bygger bo och väsnas hela nätterna. Vi har försökt få kommunen att ta ner dom men dom vägrar, ”vi vill värna om våra höga träd” är det dom svarar med.
Finns det några lagar eller något knep för att få bort skiten?
Grannen har erbjudit sig att betala för hela kalaset och jag också!
Björkar vars grenar hänger över en tomtgräns på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
RasmusLarsson
  • Laddar…
T tracker skrev:
[länk]
tack, kollat på dessa! Tar sån tid bara, vill ha bort dom omgående helst :crysmile:

MrJay
Familjenyheter Familjenyheter skrev:
tack, kollat på dessa! Tar sån tid bara, vill ha bort dom omgående helst :crysmile:
Vad är det värsta som kan hända om ni skulle våga ta ner eller döda träd på kommunens mark? Bara böter på flera hundratusentals kronor ;)

Tänk om din granne hade kommit in i din trädgård och fällt några av dina träd? Det hade varken varit roligt eller lagligt och precis så är det med kommunens träd. Så, tyvärr tror jag inte att det finns några fix och tricks för att bli kvitt träden utan att prata med kommunen och försöka förmå de att gå med på det (genom att de åker ut och tittar).

Ta bort dem omgående lär inte gå. Det är kommunen som ska fälla sin träd så kontakta dem så får de ta ställning. Kanske går de med på det om ni betalar? Kommunen har som markägare skyldighet att ta skälig hänsyn till omgivningen. Att odla sly och stora skogsträd som suger ut marken och skuggar vid gränsen till tomtmark för småhusbebyggelse med trädgård kan enligt min mening inte ses som att ta skälig hänsyn till omgivningen. Men det är en fråga för ett att förhandla om och kommer ni inte överens är det domstol som kan avgöra.

Vill kommunen inte ta ta ned björkarna så kan ni be dem ta bort grenar och rötter som går in över tomtgränsen och orsakar olägenhet för er. Tar då kommunen inte bort grenar och rötter så har ni rätt att ta dem på er sida tomtgränsen. Kravet är att grenarna och rötterna orsakar olägenhet för er.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.