Byggahus.se

Träd omgivna av trädäck

712 läst  12 svar

1. S
    Medlem Nivå 2
    Jag håller på att färdigställa ett trädäck vid sommarstugan. Jag har byggt i två nivåer och inkluderat två halvgamla ekar som nu växer mitt i däckets övre del. Se bild. När jag lägger trallbrädor runt träden måste jag förstås lämna lite plats för träden att växa och röra sig. Detta utrymme kommer naturligtvis att bli perfekt att tappa leksaker, nycklar, mobiler etc. ner i underjorden. Svåra att fiska upp igen. Jag skulle därför vilja fästa svart markduk runt träden och häfta upp duken under trallen så det blir tätt för tappade saker.

Frågan är om träden kommer att lida skada av att de nedersta 30 cm hamnar i totalt mörker?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_4181trees.JPG

2. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Använd ett finmaskigt nät istället om du oroar dig.

Det är mycket trevligt att du behåller träden.

3. B
    Medlem · Nivå 18
    Hur många cm fritt är det runt om träden?
    Det ser rätt trångt ut. I och för sig kommer de väl att stanna av i tillväxten en del i och med att det blir mycket torrare för dem.

4. S
    Medlem Nivå 2
    Det borde väl bli lika blött på rötterna när det regnar? Vattnet rinner ju ned i springorna.

Finmaskigt nät är en bra idé, kanske den enklaste lösningen.

5. B
    Medlem · Nivå 18
    Jag kan inte uttala mig om din trall men trall som jag sett hos många andra har haft kvarliggande vatten efter regn. Kommer det väldigt mycket regn på en gång så spelar väl den mängden inte så stor roll men när det kommer kortare skurar på sommaren så är det ofta bara 1-3 mm regn och då är det en stor andel som har blivit kvar på trallen.

6. J.Carlson
    Husägare Nivå 3
    Fyll upp runt trädet med singel eller natursten upp till samma nivå som trallen

7. S
    Medlem Nivå 2
    Ja, det är klart att en del vatten kommer att avdunsta på trallen innan det når ned.

Funderar nu på att sätta ett stort rör (två halvor) runt träden. Grov makadam i botten och ett par cm singel 8-12 på toppen. Däcket får ansluta till röret utan springor. Vad tror ni om det?

8. B
    Medlem · Nivå 18
    Kommer trädet att orka trycka makadam och singel åt sidan så att det kan växa på bredden?

9. A
    Medlem · Nivå 15
    Det är väl inte värre än att vattna ibland runt trädet om det är väldigt torrt. Bygg inte upp något runt stammen som grus eller makadam, det kommer obönhörligen att binda fukt och orsaka svampangrepp.

10. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Trädet mår inte så bra att lägga grus och singel mot stammen, det kan dö.
    Varför inte göra en lucka av några brädorna så är det enkelt att plocka diverse prylar.

Protte

11. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 16
    Inte ändra markens höjd eller lägga fuktigt material som grus mot stammen. Det skadar trädet. Mörker längst ned på stammen spelar ingen roll.

Trallen kan ställa till det lite med ökat frostdjup som kan skada träds rötter. Men ek är ju inhemsk så det borde inte vara ett problem.

12. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Håller med de närmast föregående: inte lägga massor mot stammen samt bygg ett par lättöppnade luckor snarare än försöka få tätt med nät eller duk av något slag.

13. S
    Medlem Nivå 2
    OK. Tack för alla goda råd. Nu blev det som på bilden med ett öppet fack runt trädet. Nere i facket sitter kycklingnät åt sidorna så inte leksaker och annat kan rulla in under däcket.
    Sågningen runt träden kan behöva snyggas till, men det är lätt gjort senare.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_4193crop.JPG

• Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka