träbjälklag direkt på betongplattan

3k läst  3 svar

1. H
    Medlem Nivå 6
    Hej!

Vi har precis flyttat in i ett ström-ljustnehus från -67. Renovering är i full gång och jag ska precis ta bort en bärande vägg osv. Jag har kikat lite på hur träbjälklaget ligger och inser att det verkar ligga direkt på betongen. Det är ju inget som rekommenderas idag, vilket jag förstår. Vad jag kan se, nu efter 40 år efter bygget, verkar det inte vara angripet, inte fuktigt, och det luktar inget. Jag känner därför inte för att riva upp golvet i hela vår enplansvilla för att lägga om allt då det ser ok ut.

Har jag missat nåt? Kan det vara något väldigt tunt skikt mellan träreglarna och nere på betongen? Byggde man träregelsystemet med isolering och allt direkt på betongplattan förr (enplanshus)? Vanlig konstuktion? Huset är dränerat runtom för några år sedan.

Tacksam för idéer och erfarenheter.

/ombyggarn

2. A
    Medlem Nivå 1
    Jag är ingen guro men det var ganska vanligt att man gjöt på lecakulor och det fungerar bra. Jag har det så i mitt hus och har inte några problem trots lergord runt huset med taskig dränering. Golvvärme är nog inget bra alternativ på denna typ av golv. Om det inte luktar eller om träytor är svarta så kan du nog sova lugnt.

3. A
    Medlem Nivå 1
    En sak till. Lägg inte på ett tätatre golv än vad ni har idag för då ändrar du förutsättningarna till det sämre. Se till att ha god ventilation i alla rum. En ventil på ca 125 mm / 25 m2 yta vid 2,5 m till tak. Detta är gätteviktigt vid den typ av betongplatta.

4. M
    Medlem Nivå 4
    jag har ett 70-talshus med en hopkok av nästan alla riskkonstruktioner som finns, bland annat syll direkt mot betong OCH limmad plastmatta på alla golvytor utom där syll och väggkonstruktioner finns. till min fördel ligger huset mycket högt beläget på en rullstensås så grundvattnet är toklågt.

när jag har renoverat nu så har jag fått ta bort/byta en hel del syll, men i överlag så ser den ut som ny faktiskt. där den blivit äcklig beror till största sannolikhet på läckage från yttervägg som runnit ner och gottat till sig i syllen. (här tackar jag tidigare ägares ogedigna underhåll av fasad)

nu håller jag dock på att byta ut syllen+lägga syllpapp i hela huset för att säkerhetsställa att det är schysst. jag kommer också att göra om hälften av de bärande innerväggarna och lägga in syllpapp. eller rättare sagt, de väggar som gränsar till de rum jag tänker gräva upp grunden i för att isolera+lägga värmegolv i.

som tidigare inlägg påpekar, ändrar du förutsättningarna så är det bäst du säkerhetsställer att huset pallar med. sedan tyder ju mycket på att det kommer bli allt mer regn i sverige framöver (SMHI) vilket gör att förutsättningarna kan ändras på grund av det också.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: