Byggahus.se

Träarbetare, behöver hjälp att ta mig vidare!

1. Milkshaken
    Bannad · Kalmar · 1 768 inlägg

Milkshaken

Bannad
    Tyvärr nimajneb... regler är ju till för att följas, Marlene har varit väldigt tydlig på den punkten, och varnat folk till höger o vänster, samt stängt av en av oss egna hantverkare...

Vill ni ha kvar egna hantverkare så får ni ta dom svaren ni får, så är det nu här....
    Regler som sagt Regler.

2. G
    Medlem · Jämtland · 13 inlägg

GustafB

Medlem
    Jo förvisso om detta vore möjligt, men för att vara berättigad studiemedel måste jag ju studera på högskola alternativt Komvux. Det finns ju vissa regler när jag går som lärling, det är ju inte bara ett muntligt avtal mellan mig som lärling och min/mina handledare på företaget. Utan Byggnadsindustrins yrkesnämd är ju inblandad i min utbildning och ska vara ansvarig för hur bra min utbildning är och att lönetrappan för lärlingen följs för att jag ska få tillgodoräkna mina lärlingstimmar.

//Gustaf

3. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 092 inlägg

Nimajneb

Medlem
    Men reglerna säger att du som inte ska kladda runt i Hantverkarforumet samt att på andra ställen inte
    förlöjliga konsumenter och samtidigt höja hantverkarna till skyarna.

Att ge tips i övrigt forumet till en grabb i Norrland hur han kan skaffa sig en utbildning strider inte mot några regler vad jag kan se.

4. Milkshaken
    Bannad · Kalmar · 1 768 inlägg

Milkshaken

Bannad

ja du vet Regler är ju regler..... Jag vill inte bli avstängd eller varnad för någon totalt korrupt regel... Så det är svaret vi kan ge tyvärr.... Vill du klaga så ge dej inte på mig/oss, utan be Admin ändra reglerna istället....

Reglerna som vi tolkar det är ju inte bara i Hantverkardelen utan bör ju således även gälla alla delar i forumet....För det är väl inte så att vissa delar ska censureras och vissa utvalda delar ska vara öppna? Vi har mycket svårt att tro det, för då vore det ju diktaturstyre på BH.... Det vill vi väl ändå inte???

Som sagt,,, Ge dej inte på oss, det är inte vi som har satt reglerna ...

5. A
    Medlem · Blekinge · 8 815 inlägg

andersmc

Medlem
    Du har alltså inte gått tex Bygg- och anläggning på gymnasiet? Som jag sett det så stämmer dessa skolor av antalet utbildningsplatser med behovet på arbetsmarknaden. De praktikplatser som finns tillgängliga är oftast fyllda med elever från skolorna. Som jag ser det så har du en dålig konkurenssituation, eftersom du konkurrerar med dina jämnåriga, som till skillnad mot dig har tre års utbildning och redan har gjort sin praktik på företagen, så att de redan "har foten inne".

Det betyder naturligtvis inte att det är hopplöst, men i såna här situationer underlättare det alltid oerhört om man har personliga kontakter att tillgå.

6. G

GustafB

Medlem
    Hej Anders du har förstått mig helt rätt, jag saknar utbildning därför ser jag på papperet ut att vara ingenting. Jag är övertygad om att den "lilla" utbildningen som en person som gått byggprogrammet har inte skulle ta länge för mig ute på en arbetsplats att komma ikapp. Men det är som du säger en riktigt dålig konkurrenssituation jag har framför mig, det är just därför jag behöver lite tips på om det kanske är företag som inte har samma kontakt med skolor som har möjlighet att ha en praktikant och sedan även lärling.

Jag kommer absolut försöka jobba mer utifrån personliga kontakter efter den feedback jag fått BH än så länge. Tack för ditt svar!

//Gustaf

7. Ola78
    Medlem · Landsbro · 1 072 inlägg

Ola78

Medlem
    Låt dig inte nedslås av detta, jag vet flera stycken som fått anställning som snickare som inte gått byggprogrammet på gymnasiet, dock har de inte fått lärlingslön utan ganska lika mot vad de hade på sitt gamla jobb och sedan fått jobba sig till att få sitt yrkesbevis. Ofta har de någon annan bakgrund inom byggnadsbranschen ex som jag själv, jobbat på husfabrik. Även jag har fått erbjudande om att få börja jobba som snickare, men våran familjesituation gjorde att jag tackade nej. Många ggr går en arbetsgivare mycket på känsla när han/hon anställer någon och inte vad du har för utbildning.

8. G

GustafB

Medlem
    Om det finns några företagare/rekryterare ute på forumet så är ni välkommen att berätta vad som skulle krävas för att ni skulle ge någon i min situation en chans. skulle det krävas att personen blivit rekommenderad genom ert kontaktnät? eller något annat som skulle spelat in?

All hjälp är välkommen! :)

//Gustaf

9. G

GustafB

Medlem
    Tack för svaret, som jag förstår det har de du vet om alltså inte gått som traditionell lärling utan istället jobbat till sig yrkesbeviset. Självklart skulle ju även jag vara beredd att göra detta även om jag skulle föredra att få ett yrkesbevis genom lärlingsjobb då detta tydligen bara ska ta ca. 5 år och inte det dubbla som om jag jobbar mig till det från hantlangare till snickare.

Men det bästa är kanske att berätta för den jag söker jobb hos att jag vill gå någon av dessa vägar så får firman bestämma vad dem är ute efter?

//Gustaf

10. Tippen
    Medlem · Västra Götalandslän · 164 inlägg

Tippen

Medlem
    Jag tycker absolut att du skall börja med att ringa till den ansvarige på firman. Speciellt om du skall försöka med en mindre firma eftersom de ofta är ute på jobb på olika ställen och kan vara svåra att hitta på kontoret. Jag har ingen egen erfarenhet utav byggbranschen men mannen jobbar som snickare på ett halvstort företag och just nu har dom två lärlingar där som inte har någon utbildning/erfarenhet sedan tidigare men båda är duktiga, lär sig och försöker så med största sannolikhet så kommer båda få stanna kvar. Ingen utav dom har heller någon anknytning till firman sedan tidigare utan dom ringde helt enkelt upp chefen och bad om en intervju. d^_^b
    Lycka till!

11. Enk Projektet
    Medlem · Uppsala · 5 892 inlägg

Enk Projektet

Medlem
    Om du inte hittar ett lärlingsjobb som snickare så sök som grovis på en mark firma i stället, bra kunskap och lättare att få kontakt med byggfirmor på lite sikt.

Lycka till

12. Hene
    Medlem · AC · 221 inlägg

Hene

Medlem
    Jag har inga erfarenheter att att driva företag, men jag delade lägenhet under min studietid med en kille som först utbildade sig till sjuksköterska, men kom på att han ville bli snickare precis när han var klar med sin utbildning. Detta var i början av 2000-talet. Han tog fram Gula Sidorna och ringde till alla byggföretag i hela länet och frågade om han kunde börja som traditionell lärling. Han fick napp på ett företag som började på "Ö" (han betade av dem i bokstavsordning, jag tror att det var det näst sista), det var en hyfsat liten firma med under 15 anställda. Jag minns inte vad han fick för lön, men det var inte särskilt mycket i början (han klarade dock att betala hyran). Han blev i alla fall kvar där och är numera någon typ av arbetsledare faktiskt.

Så det går, men det är kanske inte jättemånga firmor som ställer upp, eftersom det kan upplevas som en ganska dyr och riskfylld investering. De måste ju lära upp dig från grunden och det finns inga garantier för att du inte plötsligt tycker att det är dags att göra något annat.

Jag tycker du ska prova med att ringa runt tills du får napp. Om detta är vad du verkligen vill så kommer det att gå, förr eller senare. Lycka till!

13. Fredrik.engdahl
    Medlem · Skåne · 1 209 inlägg

Fredrik.engdahl

Medlem
    Jag jobbar som snickare och håller äntligen på att ta mitt yrkesbevis och ska försöka ge lite råd .

Ta kontakt med Byns representanter inon ByggIndusti ( BI ) och Byggnads ( byggfacket) och prata med dom om dom vet några firmor som kanske söker lärlingar. Problemet är att det är rätt svårt för lärlingar just nu i vissa regioner fast det är brist på yrkesarbetare.Företag vill helt enkelt inte anställa lärlingar fast dom stora företagen har gått med på att göra det lättare att få kortare anställningar så dom kan bli färdig utbildade.

Själv halkade jag in via min fars firma efter att varit kock i 6 år. därefter har jag nästan bara jobbat på små firmor, dom brukar inte vara så petiga med yrkesbevis bara man gör ett bra jobb. En fördel är om man känner någon som jobbar som snickare och kan rekomendera firman han jobbar på att anställa dig.

Jag har haft enga lärlingar som sedan fixat in mig på firmor.
    Tyvärr så kör många av dom stora firmorna nu för tiden med CV och då är det svårt om du inte känner någon på den firman.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.