Jag är ny på forumet, jag har fått känslan av att det finns en hel del personer som är träarbetare här kanske som anställda eller driver egen firma så jag hoppas att några av er vill svara på några frågor.
Jag är 22 år och har bestämt mig för att jag vill ska bli träarbetare men saknar utbildning och erfarenheter inom området, men jag är väldigt händig och har lätt att lära. Jag vill arbeta med kroppen och har alltid haft ett intresse av att bygga.
Nu till frågorna:
- Skulle du som egenföretagare anställa en person som traditionell lärling om denne inte hade några personliga band till dig utan personen hade gått på praktik under 3 månader för att visa att den vill lära sig?
- Tror ni att det är lättare att få lärlingsplats på mindre lokala firmor eller på rikstäckande företag?
- Föredrar en ansvarig på företaget att jag ringer eller personligen åker och pratar om lärlingsplats?
- Skulle NI ta emot en person utan erfarenhet som praktikant med löfte om att anställa som lärling om personen visar att den kommer kunna bli en tillgång för företaget?
Hoppas att det finns någon på forumet som vill svara på mina frågor eller någon utav dem. Passar denna typ av trådar inte i forumet ber jag om ursäkt!
//Gustaf
5 234 läst · 27 svar
5k läst
27 svar
Träarbetare, behöver hjälp att ta mig vidare!
Sida 1 av 2
-
4 feb 2011 22:23 #2
Hej och välkommen till forumet. Jag jobbar på husfabrik men jag har ingen byggutbildning i botten men däremot en annan fullgjord gymnasieutbildning. Innan jag började på mitt nuvarande jobb hade jag ett företag ihop med min bror men tröttnade på det och började med detta istället. Det viktigaste rådet jag kan ge dig är att våga lita på dig själv, visa framfötterna men att även lyssna och lära av dem som har mycket erfarenhet.
-
5 feb 2011 01:03 #3
Träarbetare är för mig ett nytt ord.
Tänker du på skogshuggare, maskinoperatör i spånplatteindustrin, snickare, slöjdare etc etc??
Men vad du än vill göra så sälj dig bra, ingen är ute o letar efter dig... du måste hitta ditt företag själv. -
5 feb 2011 09:19 #4
Tack för att ni tagit er tid att svara och tack för välkomnandet till forumet.
Träarbetare är väl ett nyare ord för snickare som jag förstått, rätta mig om jag har fel. Jag vet absolut att jag inte kan vänta på att någon ska fråga mig om jag som outbildad vill börja som lärling. Jag söker aktivt just nu även om detta inte är den period av året där mest jobb finns, har pratat med de större rikstäckande företagen och några stora lokala hittills.
Hoppas jag kan få fler svar på mina frågor!
//Gustaf -
5 feb 2011 09:47 #5
Ett slags svar
Just lärlingsplatser är inte aktuellt hos oss, men vi skulle absolut kunna anställa någon utan personliga band. Faktiskt så föredrar jag när man i början inte har några band.
Det du visar i skrift: intresserad, villig, händig gör att jag tror att du kommer hitta ett ställe som tar emot dig. Det kanske tar några besök och intervjuer men det lyckas säkert.
-
Samtidigt måste man ha koll på de arbetsrättsliga reglerna. -
5 feb 2011 09:48 #6
Det brukar vara bättre att ringa till företaget först och prata med någon personalansvarig. Att bara dyka upp brukar ofta inte vara så jätteomtyckt då man ofta har fullt upp.
-
Bannad · Kalmar · 1 768 inlägg 5 feb 2011 10:225 feb 2011 10:22 #7
Ja du, exakt detta skulle jag kunna svara (i egenskap av hantverkarfirma) på men reglerna på BH
är så att vi får inte svara i denna typ av kategori...
Så jag hoppas du hittar bra svar av andra här på forumet som förvisso inte får ha företag inom denna bransch, men det kanske går lika bra med någon annans branschsvar.... -
5 feb 2011 10:37 #8
Tack så mycket för dina svar på frågorna BorgP.
//Gustaf -
5 feb 2011 10:43 #10
Tack för svaret så jag slapp undra var alla hantverkare var, tackar även för välkomnandet till BH!
//Gustaf -
5 feb 2011 11:06 #11
Hur funkar det tex med studielån när man går som lärling? -
5 feb 2011 12:02 #12
Glöm inte heller dina personliga kontakter i ditt sökande, håll ögon och öron öppna. Lycka till med att hitta ditt drömjobb. -
5 feb 2011 12:37 #13
Går jag som lärling är jag tillsvidare anställd på ett företag och beroende på hur många timmar jag gjort som lärling har jag olika lönesteg första tiden ligger man på 65% av lönen på företaget. Så studielån/studiebidrag går inte att använda sig av samtidigt som jag jobbar som lärling då jag inte får tjäna 65 000 kr under en termin för att vara berättigad studiemedel.
//Gustaf -
5 feb 2011 12:41 #14
Jag ska absolut ta hjälp av kontakter, även fast detta inte är min starka.
//Gustaf -