Byggahus.se

Träarbetare, behöver hjälp att ta mig vidare!

1. G
    Medlem · Jämtland · 13 inlägg

GustafB

Medlem
    Jag är ny på forumet, jag har fått känslan av att det finns en hel del personer som är träarbetare här kanske som anställda eller driver egen firma så jag hoppas att några av er vill svara på några frågor.

Jag är 22 år och har bestämt mig för att jag vill ska bli träarbetare men saknar utbildning och erfarenheter inom området, men jag är väldigt händig och har lätt att lära. Jag vill arbeta med kroppen och har alltid haft ett intresse av att bygga.

Nu till frågorna:

- Skulle du som egenföretagare anställa en person som traditionell lärling om denne inte hade några personliga band till dig utan personen hade gått på praktik under 3 månader för att visa att den vill lära sig?

- Tror ni att det är lättare att få lärlingsplats på mindre lokala firmor eller på rikstäckande företag?

- Föredrar en ansvarig på företaget att jag ringer eller personligen åker och pratar om lärlingsplats?

- Skulle NI ta emot en person utan erfarenhet som praktikant med löfte om att anställa som lärling om personen visar att den kommer kunna bli en tillgång för företaget?

Hoppas att det finns någon på forumet som vill svara på mina frågor eller någon utav dem. Passar denna typ av trådar inte i forumet ber jag om ursäkt! :)

//Gustaf

2. Ola78
    Medlem · Landsbro · 1 072 inlägg

Ola78

Medlem
    Hej och välkommen till forumet. Jag jobbar på husfabrik men jag har ingen byggutbildning i botten men däremot en annan fullgjord gymnasieutbildning. Innan jag började på mitt nuvarande jobb hade jag ett företag ihop med min bror men tröttnade på det och började med detta istället. Det viktigaste rådet jag kan ge dig är att våga lita på dig själv, visa framfötterna men att även lyssna och lära av dem som har mycket erfarenhet.

3. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 092 inlägg

Nimajneb

Medlem
    Träarbetare är för mig ett nytt ord.

Tänker du på skogshuggare, maskinoperatör i spånplatteindustrin, snickare, slöjdare etc etc??

Men vad du än vill göra så sälj dig bra, ingen är ute o letar efter dig... du måste hitta ditt företag själv.

4. G

GustafB

Medlem
    Tack för att ni tagit er tid att svara och tack för välkomnandet till forumet.

Träarbetare är väl ett nyare ord för snickare som jag förstått, rätta mig om jag har fel. Jag vet absolut att jag inte kan vänta på att någon ska fråga mig om jag som outbildad vill börja som lärling. Jag söker aktivt just nu även om detta inte är den period av året där mest jobb finns, har pratat med de större rikstäckande företagen och några stora lokala hittills.

Hoppas jag kan få fler svar på mina frågor! :)

//Gustaf

5. B
    Medlem · Stockholms län · 331 inlägg

BorgP

Medlem

Ett slags svar

Jag är egenföretagare - men i en helt annan bransch. Därför svarar jag ur den synvinkeln.
    Just lärlingsplatser är inte aktuellt hos oss, men vi skulle absolut kunna anställa någon utan personliga band. Faktiskt så föredrar jag när man i början inte har några band. :)

Oavsett är det människorna i den lilla arbetsgruppen "som bestämmer". Det finns fördelar och nackdelar med båda. Om jag själv skulle börja om idag i arbetslivet skulle jag försöka med de stora frimorna eftersom när man väl har foten inne kan man byta arbetsställe internt.

Det personliga initiativet med besök är alltid trevligt, så länge den som söker jobb inte "slösar" med min tid. Kort, koncist, vänligt, lyhört men tillräckligt kaxigt för att visa att man är självgående till stor del - en sådan person får anställning hos mig.

Det du visar i skrift: intresserad, villig, händig gör att jag tror att du kommer hitta ett ställe som tar emot dig. Det kanske tar några besök och intervjuer men det lyckas säkert.

-
    Jag skulle aldrig ta in någon om jag inte trodde på det både kortsikktigt och långsiktigt. En praktikant bara för en kort tid skulle jag undvika, då vore investeringen i tid för att lära upp någon helt onödig. Däremot inga löften, man vet aldrig hur företagets framtid ser ut, hur personkemin fungerar i långa loppet och så vidare.
    Samtidigt måste man ha koll på de arbetsrättsliga reglerna.

6. Ola78

Ola78

Medlem
    Det brukar vara bättre att ringa till företaget först och prata med någon personalansvarig. Att bara dyka upp brukar ofta inte vara så jätteomtyckt då man ofta har fullt upp.

7. Milkshaken
    Bannad · Kalmar · 1 768 inlägg

Milkshaken

Bannad
    Hej GustafB och välkommen till forumet....
    Ja du, exakt detta skulle jag kunna svara (i egenskap av hantverkarfirma) på men reglerna på BH
    är så att vi får inte svara i denna typ av kategori...
    Så jag hoppas du hittar bra svar av andra här på forumet som förvisso inte får ha företag inom denna bransch, men det kanske går lika bra med någon annans branschsvar....

8. G

GustafB

Medlem
    Tack så mycket för dina svar på frågorna BorgP. :)

Okej jag förstår, anledningen till att jag just är ute efter lärlingsplats är att jag kan få ett yrkesbevis redan efter 5 år istället för 10 år om jag jobbar mig till det som vanlig anställd. Jag tycker också det känns lättare att söka hos personer jag inte har några band till, dock kan jag inte specificera varför jag känner så.

Jag har ju börjat söka i plats hos de större firmorna med det känns som att jag måste konkurrera med personer som precis gått ut bygg och har lite mer kött på benen än mig. Jag är övertygad om att jag skulle vara en större tillgång för ett företag ön många av dessa personer men är ju vårt att förmedla detta till en personalansvarig som pratar med ett 10tal sökande i veckan. Men ska söka min lycka hos mindre företag till veckan.

Tack för dessa tips och även för att du ställer dig positiv till mina försök. Även jag är övertygad om att jag på någon väg kommer lyckas få in foten någonstans.

Kanske uttryckte mig fel med ordet "löfte" men att jag iaf vid tidpunkten för praktikstarten har en arbetsgivare som har som önskan att kunna anställa någon som gör bra ifrån sig. Känns just nu som det är just genom en praktik jag kommer hitta en arbetsgivare/firma som kommer anställa mig, tack vare att jag får tid att visa vad jag går för och att jag vill detta.

//Gustaf

9. G

GustafB

Medlem
    Jag får försöka med att ringa men kanske även besöka några företag också. :)

//Gustaf

10. G

GustafB

Medlem
    Okej så jag har möjligen postat i fel kategori? vilken annan kategori tillåter att man ställer frågor till hantverkare/träarbetare, om det nu finns någon?

Tack för svaret så jag slapp undra var alla hantverkare var, tackar även för välkomnandet till BH!

//Gustaf

11. Nimajneb

Nimajneb

Medlem
    Kom igen nu. Du kommer inte få några rapp på fingrarna om du ger några tips till grabben;)

Hur funkar det tex med studielån när man går som lärling?

12. Ola78

Ola78

Medlem
    Det är inte fel att besöka personligen men det brukar ofta, i alla fall på lite större företag, vara svårt att få ett personligt möte med den personalansvarige. Däremot kan det nog vara lättare på lite mindre företag, där är i alla fall min känsla att rollerna är inte riktigt så uppdelade.

Glöm inte heller dina personliga kontakter i ditt sökande, håll ögon och öron öppna. Lycka till med att hitta ditt drömjobb.

13. G

GustafB

Medlem
    d^_^b på första kommentaren!

Går jag som lärling är jag tillsvidare anställd på ett företag och beroende på hur många timmar jag gjort som lärling har jag olika lönesteg första tiden ligger man på 65% av lönen på företaget. Så studielån/studiebidrag går inte att använda sig av samtidigt som jag jobbar som lärling då jag inte får tjäna 65 000 kr under en termin för att vara berättigad studiemedel.

//Gustaf

14. G

GustafB

Medlem
    Ja det har du ju rätt i men sen är det ju svårt att veta var de mindre firmorna jobbar under dagarna men jag ska göra ett försök att besöka företag och söka lärlingsplats personligen på de mindre firmorna. :)

Jag ska absolut ta hjälp av kontakter, även fast detta inte är min starka.

//Gustaf

15. Nimajneb

Nimajneb

Medlem

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.