Ska bygga en bänk som ska stå ute i trädgården. Funderar på vilket träslag jag ska använda eller hur jag ska behandla träet för att det ska hålla så länge som möjligt.. Den kommer inte stå ute över vintern men som bekant har vi ju rätt mycket regn på sommaren:S
Har ni någon rekommendation på något snyggt träslag som inte blir alltför dyrt och tål att stå ute eller på¨någon behandling??

Henrik

Tryckimpregnerad fur lär väl vara ett budgetalternativ, annars har du ju alltid ek.

• Gilla
dembo
  • Laddar…
Ek eller något hard-wood om du vill att det ska hålla, lärk fungerar med men det är inte lika bra som tryckimpregnerat. Träet kommer att gråna, en del tycker det är snyggt, andra inte. Själv tycker jag att ek och någon bra båtlack står sig bra utomhus på våren och sommaren. Olja tenderar till att bli svartmögel på ganska snabbt fast man får en finare yta.

Vanlig kvistfri möbel furu som målas går utmärkt bara man sköter bänken. Och inte ha ändträ mot gräsmattan utan en liten offer bit längst ner som man byter med tiden.

Pär

• Gilla
Uldis
  • Laddar…
simon.s skrev:
Ek eller något hard-wood om du vill att det ska hålla, lärk fungerar med men det är inte lika bra som tryckimpregnerat. Träet kommer att gråna, en del tycker det är snyggt, andra inte. Själv tycker jag att ek och någon bra båtlack står sig bra utomhus på våren och sommaren. Olja tenderar till att bli svartmögel på ganska snabbt fast man får en finare yta.
Mej veterligt är det obehandlad lärk som grånar? Eller gäller det även lärk som är oljad?

--- Mats ---

Jag skrev lite otydligt, allt virke kommer att gråna om det står obehandlat, så även ek, lärk och hardwood som tex teak. Oljar man det står det sig bättre men kan bli lätt bli svart av alger om man bor på ställen där det är fuktigt, typ västra götaland eller nära väst/östkust. Målar du möbeln så är det en annan femma. Då är vanlig furu ett bra alternativ. Men jag tyckte han menade olja eller lack då han letade ett snyggt träslag. Så min rekommendation är fortfarande ek med båtlack! Byggde ett bord i furu som jag oljade med cuprinol 3 gånger, det klarade 2 säsonger, sedan var det svart.

simon.s skrev:
Jag skrev lite otydligt, allt virke kommer att gråna om det står obehandlat, så även ek, lärk och hardwood som tex teak. Oljar man det står det sig bättre men kan bli lätt bli svart av alger om man bor på ställen där det är fuktigt, typ västra götaland eller nära väst/östkust. Målar du möbeln så är det en annan femma. Då är vanlig furu ett bra alternativ. Men jag tyckte han menade olja eller lack då han letade ett snyggt träslag. Så min rekommendation är fortfarande ek med båtlack! Byggde ett bord i furu som jag oljade med cuprinol 3 gånger, det klarade 2 säsonger, sedan var det svart.
Men just skillnaden mellan furu och lärk skall väl vara att lärk klarar många år utan att bli förstört utan att vara tryckimpregnerat? Dessutom är fråga om det är oljat om det då håller sin färg bra?

--- Mats ---

Redigerat:
Tack så mycket allihop för svaren. Som det ser ut nu så blir det nog tryckimpregnerad fur. Kan nog bli snyggt även efter en tid. Om det inte går så blir det nog att följa förslaget med olja eller lack på ett lite finare träslag.
Pär H - Hur menar du med offer biten? En liggande bit under ändträet?
Tack allihop och jag ska försöka återkomma med bilder när projektet är klart :)

Ja en liggande bit blir bra. Jag var otydlig

Pär

Lärk kommer i regel att hålla bättre än furu ståendes utomhus utan annan behandling, ja! Men sedan är det många som har haft problem med just lärk för den är känslig när den torkar. Många som får brädor som slår sig och vrider sig. Men visst, Venedig står till stor del på lärkstockar som stått under vatten i några hundra år. Men jag gillar inte lärken att snickra i. Furun är mer lättbearbetad. Vet inte hur du menar Mats att den ska hålla sin färg bra. Men den kommer inte att gråna när du oljar den nej. Den blir mer åt det röda hållet men det kommer att oxidera och bli svart ganska fort. Riktig kärnfuru har lika bra motståndskraft har det visat sig som lärk, fast till halva priset.

Redigerat:
Nynedtagen ek är mycket mer lättarbetad än torkad, dock behöver du montera möbeln innan delarna krymper.

Är själv inne på att göra ett par utemöbler i lärk för att få den gråa känslan men blir tveksam när jag läser era svar i tråden att det lätt slår sig och är svårarbetat. Vet ni ifall det är samma problem med Sibirisk lärk eller är det kanske bara den som används?

Ek skulle vara trevligt men det känns väldigt dyrt.

Thomas59
Kärnfuru funkar fint. Håller lätt 20-30 år. Olja in nån gång då och då, men det behövs egentligen inte. Blir snyggt silvergrått med tiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.