Tänkte renovera ett par caféstolar, fällbara i stål med sits och rygg i träribbor som börjar ruttna. Dimension ca 70x15, står ute på sommaren. Behöver totalt ca 5 löpmeter virke. De två ribborna ryggstödet är basade, funderar på att testa att göra det själv.

Oklart vilket trä som sitter i original - men vad ska jag välja och i så fall vilken ytbehandling? Vill inte ha en målad look, hellre trärent/oljat. Tittade på ek, men det känns som att det jag hittar på stormarknaderna blir tokigt dyrt för vad man får om man inte väljer furu. Bor i Stockholm.

Hej @Ellagård!

Tag gärna en bild eller flera på stolarna med träbitarna på.
Det blir lättare att se vad det handlar om.

Dag

• Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
Sådär! Bilder och tusen ord… 😀

• Trädgårdsstol med träribbor och metallram placerad på gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Hej @Ellagård!

Nu har du tur!
Jag har 4 kompletta stolsatser som du kan få.
Dom är till precis samma stolar.
Inga är ruttna utan målade med engelskt rött.

Kompletta stolsatser målade i engelskt rött staplade bredvid varandra med grönt band, placerade på en bänk framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är bara att ta en sväng ut till Värmdö så är dom dina!
Skicka PM när du har tid att komma så får du adressen.

Dag

• Gilla
  • Älska
Nilstyko och 8 till
  • Laddar…
Galet! Tackar och bockar!

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Ellagård Ellagård skrev:
Tänkte renovera ett par caféstolar, fällbara i stål med sits och rygg i träribbor som börjar ruttna. Dimension ca 70x15, står ute på sommaren. Behöver totalt ca 5 löpmeter virke. De två ribborna ryggstödet är basade, funderar på att testa att göra det själv.

Oklart vilket trä som sitter i original - men vad ska jag välja och i så fall vilken ytbehandling? Vill inte ha en målad look, hellre trärent/oljat. Tittade på ek, men det känns som att det jag hittar på stormarknaderna blir tokigt dyrt för vad man får om man inte väljer furu. Bor i Stockholm.
Hej,
Jag tillverkade ribbor till mina stolar av noga utvald trallvirke. Det ska vara kärnvirke och du få leta i högen då 1 av 20 bräder duger. Du får kanske kliva dessa till lämplig tjocklek. Lärk är en billigare alternativ till ek.
Lycka till!

• Gilla
Ellagård
  • Laddar…
Tack for idag! Trevligt att språkas och titta på din verkstad och tack för träribborna!

• Gilla
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
A
Ellagård Ellagård skrev:
Tack for idag! Trevligt att språkas och titta på din verkstad och tack för träribborna!
Internet ❤️

• Gilla
Ellagård
  • Laddar…
Tack själv!
Alltid trevligt med besök!
Men du väckte ett ”villhöver” hos mig som jag länge funderat på.
Med dig som bollplank blir det kanske ett nytt spännande projekt i ”Snickerboa” under vintern.
Har engnat en stor del av dagen till forskning på YT!
Dag

• Gilla
Ellagård
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.