Korvgubbe
Jag har inte så bra koll på det här med datorer, vill helst att det "bara ska fungera" så jag tänkte fråga här innan jag slår till.
Det jag funderar på är om den här routern är ett bra alternativ, verkar helt klart vara mycket för pengarna enligt vad jag kan läsa mig till. Jag skulle även vilja komplettera med en extern hårddisk som är kopplad till nätverket så att alla i nätverket kan komma åt filerna där trådlöst. Jag har tittat på den här hårddisken och undrar även där om det är ett bra val. På specifikationen för routern står det att den har hårddiskdelning, innebär det att jag kan ansluta den externa hårddisken ovan i routerns usb-kontakt och då nå den trådlöst?

Den routern har inte fått några jättebra recensioner http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=103399

Nästan vilken HD som helst går att använda. Dubbelkolla bara hur routern vill att hårddisken ska vara formaterad. Många prylar är Linuxbaserade och vill ha ext-2-formatering eller något liknande. Inga problem, men du bör vara medveten om det. Det innebär då att du inte på ett enkelt sätt kan byta mellan routern och andra datorer (om du nu tänkt det).

Ta och lägg några extra kronor på routern. Jag hade själv storebror(dir 655) till den du funderar på förut, den var ok för 3 år sen, men nu hänger den inte med. Speciellt när det gäller trådlöst och om man ska streama film och musik till flera klienter.
Nu har jag linksys e4200 och den fungerar kanon.

Ingen kass router du länkar till, men jag skulle köpt en lite dyrare modell från D-Link.
Jag har själv denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=283703
Den har varit helt makalös sen jag fick fatt i rätt firmware till den.
Inte en omstart på över 560 dagar !
wV9iEkWka9.png

Något du dock ska tänka på med D-Links routrar är att det krävs en programvara i Datorn för att komma åt en HD via USB porten, samt att det bara går att komma åt den med 1 dator åt gången.
Därför har jag skippat det.

/momin

Enklast o bäst blir väl en NAS och då med två Diskar för att vara på säkra sidan. Själv har jag väldigt dålig erfarenhet av externa diskar som står på 24/7.

När det kommer till routers för hemmabruk så är ju ASUS hetast på marknaden idag.

Mm, hållet med föregående talare. En nas är nog att rekommendera. Kör antingen med speglade diskar eller raid 5(om det är 3 eller fler diskar i nasen).Asus har oxå en riktigt bra modell(kommer ej ihåg modellen), dessutom är den snygg. Vilket inte är vanligt blad routers :)

Apple Time Capsule är annars ett alternativ om man vill ha allt i ett och "det bara ska fungera". Man behöver inte vara Mac-fantast, den här burken har fått genomgående bra recensioner även för användning i windowsmiljö.

Belkin N750 DB

Läste just en recension av denna och den fick bra betyg

Undvik billiga D-link.

Nyfniken skrev:
Undvik billiga D-link.
Precis - undvik billiga D-link.

Kolla routrar på prisjakt och sortera på popularitet. De som hamnar högst på listan brukar vara bra köp. Samma sak med NAS:ar. Denna verkar vara vettig och ligger rimligt i pris. Köp till två diskar.

Törs man fråga vad du ska ha din lösning till? Om det bara handlar om lagring av vanlig fil (dvs inte en satans massa film, musik och foton) så kanske en molnlösning som Microsoft Live kanske är ett bättre val. Man kan få 25 GB utrymme gratis för lagring med skydrive. Behöver du ha filer delade mellan datorer så kan man köra Microsoft Live Mesh och då får man 5 GB syncutrymme. Med en sådan lösning slipper man backup-problemet och dessutom får man en del pengar över.

Tillhör även jag skaran som föreslår en separat NAS med två stycken speglade diskar om du vill ha en säker lagringsplats, men det blir dyrare än din tänkta lösning. Till dessa brukar det även följa med programvaror så att du enkelt kan dela ut diskinnehållet till andra enheter (mediaspelare, TV, etc).
Går en hårddisk sönder är det bara att rycka ut den och stoppa i en ny fungerande.
Under de år jag haft vår NAS. en QNAP, är det enda jag gjort uppgraderingar av programvaran och en omsynkning av diskspeglingen.
Men kan du acceptera en diskkrasch och att det du lagrat sedan senaste backuptagningen försvinner så fungerar din tänkta lösning.

Redigerat:
Observera här att även om du har dina data på en NAS med speglade diskar så ska du fortfarande ta backup. Det är inte bara hårddiskar som går sönder. NAS:en kan gå sönder också.

Virus och användarmisstag funkar lika bra på speglade diskar också ;)

Vill man köra router + disk alternativet skulle jag nog kollat på Netgear WNR3500L http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532380

Det är en router som genomgående verkar få bra betyg och har stora konfigurationsmöjligheter om man vill "labba" lite

Rätta mig om jag har fel men jag tror de där externa USB-hårddiskarna aldrig spinner ner utan de snurrar hela tiden och blir varma (=kort livslängd). Skaffa en riktig NAS istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.