1 549 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Trådlöst system med sändare som går att koppla till valfri potentialfri brytare?
Medlem
· Blekinge
· 275 inlägg
Hej!
Har precis blivit med hus, och vill sätta in spotlights i hallen. Sätta dit spottarna utan att riva upp innertaket går att göra utan några större problem enligt en elkunnig släkting men han trodde det kunde bli knepigt att få ner tändtråden till brytarna på nedre plan. Han tipsade då utan att ge några precisa tips om trådlösa system som används för att lösa problem som dessa. Jag och maken har googlat lite om detta och hitta en produkt från nexa som drivs på batteri och kopplas på valfri brytare, men en på jobbet hade använt just denna sändare men kunde inte rekommendera den då det är en irriterande fördröjning när man tänder och släcker. Självklart vill vi ju ha omedelbar respons från brytaren.
Tanken är att placera en kopplingsdosa på kattvinden där alla kablar går och sen en aktorpuck där som går till en trådlös brytare på nedervåning. Då slipper vi bekymret med att försöka få ner en tändtråd. Huset är från 04 så vi vill inte börja riva för mycket i väggar och så.
Någon som har tips? Kravet är att det ska gå att dimma, omedelbar respons och kunna använda vilken tryckknapp vi vill i flerfacksram (eljo trend i nuläget men säkert eljo exxakt i framtiden)
tack på förhand
Fru HLH
Har precis blivit med hus, och vill sätta in spotlights i hallen. Sätta dit spottarna utan att riva upp innertaket går att göra utan några större problem enligt en elkunnig släkting men han trodde det kunde bli knepigt att få ner tändtråden till brytarna på nedre plan. Han tipsade då utan att ge några precisa tips om trådlösa system som används för att lösa problem som dessa. Jag och maken har googlat lite om detta och hitta en produkt från nexa som drivs på batteri och kopplas på valfri brytare, men en på jobbet hade använt just denna sändare men kunde inte rekommendera den då det är en irriterande fördröjning när man tänder och släcker. Självklart vill vi ju ha omedelbar respons från brytaren.
Tanken är att placera en kopplingsdosa på kattvinden där alla kablar går och sen en aktorpuck där som går till en trådlös brytare på nedervåning. Då slipper vi bekymret med att försöka få ner en tändtråd. Huset är från 04 så vi vill inte börja riva för mycket i väggar och så.
Någon som har tips? Kravet är att det ska gå att dimma, omedelbar respons och kunna använda vilken tryckknapp vi vill i flerfacksram (eljo trend i nuläget men säkert eljo exxakt i framtiden)
tack på förhand
Fru HLH
Medlem
· Blekinge
· 275 inlägg
Jag var inte hemma när vi hade besök av vår vän elektrikern, men som jag förstod det var man då tvungen att riva upp spånskivegolvet på övervåningen för att kunna "pricka rätt" och borra ner i en kopplingsdosa. Inget som vi vill göra, utan enklast att hålla sig på kattvinden. Spottarna monterar vi från undervåningen, borrar hål i taket och sen trycker kablarna mot kattvinden där vi sätter transformator och aktorpuckar.GoForIt skrev:
/Fru HLH
lite dyrt men början på en automation kanske?
https://www.m.nu/dimmrar/flush-dimmer
https://www.m.nu/dimmrar/flush-dimmer

tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 16 126 inlägg
Om det bara är ett spånskivegolv på övervåningen hade jag rivit upp det utan att blinka om jag hade velat ha spotligts. Det är ju bara att såga med sänksåg eller cirkelsåg och sedan lägga tillbaka bitarna när du är klar.
Hur ska du få rören till kattvinden? Montera pottor för spottarna? Även om det är LED måste du hålla undan bjälklagsisoleringen.
Hur ska du få rören till kattvinden? Montera pottor för spottarna? Även om det är LED måste du hålla undan bjälklagsisoleringen.
Liknande trådar
-
Billigt trådlöst larmsystem för garage
Villalarm & Hemautomation -
Planering av trådlöst larmsystem
Hur osäkert är ett trådlöst system egentligen?
Komplett Lansen TH9000 Trådlöst Designat Larmsystem
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Fråga om Sonos (trådlöst ljudsystem)
Teknik