5 177 läst · 17 svar
5k läst
17 svar
Trådlöst nivålarm till vattenbrunn.
Sida 1 av 2
Medlem
· Östergötland
· 8 inlägg
Hej,
Någon som har en lösning för att slippa köra pumpen torr när brunnen sinar?
Jag installerade ett vattenfilter för några månader sedan, problemet är att det backspolar minst 50 minuter, och då tömmer det brunnen. Är då ett jäkla jobb att få pumpen att suga igen då den står ca 40m från brunnen med 4m sughöjd. Hamnar även i ett moment 22 då jag måste ha vatten för att fylla pumpen med vi luftning, för att få den att suga.
Smidigast hade ju varit sätta dit något trådlöst som styr en kontaktor?
//Krille
Jag installerade ett vattenfilter för några månader sedan, problemet är att det backspolar minst 50 minuter, och då tömmer det brunnen. Är då ett jäkla jobb att få pumpen att suga igen då den står ca 40m från brunnen med 4m sughöjd. Hamnar även i ett moment 22 då jag måste ha vatten för att fylla pumpen med vi luftning, för att få den att suga.
//Krille
Du har då en pumpautomat då som suger ,och ev stickproppsansluten vid eller i brunnen , då blir det att sätta en nivåvakt som den här med bra pris och med stickpropp för pump och fast för matningen
/www.conrad.se/p/nivaregulator-h-tronic-1114455-full-tom-10-m-405689
Medlem
· Östergötland
· 8 inlägg
Det var kabeldragning mellan brunn och pumphus jag ville försöka slippa. Kanske iof skulle gå att dra i signalkabeln i vattenledningen..J jojo123 skrev:Du har då en pumpautomat då som suger ,och ev stickproppsansluten vid eller i brunnen , då blir det att sätta en nivåvakt som den här med bra pris och med stickpropp för pump och fast för matningen
Medlem
· Östergötland
· 8 inlägg
En gävd brunn då
Sätter man vippor i brunnen så kan man lägga svagströmsledning i en vanlig PEM-slang 16 mm och skarpa ner den i princip med klacken under markytan , själva regelringen går att göra på lite olika sätt , beror på hur softikerat man vill ha det
Sätter man vippor i brunnen så kan man lägga svagströmsledning i en vanlig PEM-slang 16 mm och skarpa ner den i princip med klacken under markytan , själva regelringen går att göra på lite olika sätt , beror på hur softikerat man vill ha det
Du skulle kunna sätta in ett torrkörningsskydd som bygger på mätning av elektriska parametrar och som du kan placera där det passar utefter elmatningen till pumpen. Det är ett vettigt skydd som tar en del fler felfall än bara torrkörning.S sladdbarnet skrev:Hej,
//Krille
Det är oftast i princip en effektvakt som bryter vid för låg effekt dvs tex torrkörning. Är standardkomponent ihop med en del pumpar annars kan du välja ett relä med mätande funktion som grund. En annan variant är flödesvakt i kombination med tidsövervakning det finns många typer för små pumpautomater, bevattningspumpar osv.J jojo123 skrev:
Men du som van vid sånt här borde enkelt kunna pussla ihop något skräddarsytt. Har du inte sett såna standardkit för de olika principerna?
Medlem
· Östergötland
· 8 inlägg
Har köpt något relä till jobbet som kunde ställas in att bryta vid strömförbrukning under ett inställt värde, det skulle ju fungera som torrkörningsskydd men tror att när pumpen börjar gå lätt är det redan kört och jag fått in för mycket luft för att pumpen ska börja suga själv igen.
Den här bör lösa problemet
Digital tryckströmbrytare som du bl.a. kan ställa in ett lägsta tryck som stoppar pumpen innan vattnet är slut i brunnen.
Läs mer här: http://e-handel.robota.se/e-handel/El/Tryckstrombrytare/TRYCKSTR_BR__ELEKTRON___DPC10?id=940084
Digital tryckströmbrytare som du bl.a. kan ställa in ett lägsta tryck som stoppar pumpen innan vattnet är slut i brunnen.
Läs mer här: http://e-handel.robota.se/e-handel/El/Tryckstrombrytare/TRYCKSTR_BR__ELEKTRON___DPC10?id=940084
Verkar som att den kan stänga av om trycket blir för lågt , men går det att ställa tid för start efter stopp i minuter/timmar för att brunnen ska återhämta sig , Det står att den stänger av för gått men inget om återstart
Automatisk återstart efter torrkörning (lägsta tryck) ställbart 1-600 sekunder (10 minuter).
10 försök att återstarta (10x10 minuter = 100 minuter), därefter manuell återstart.
Finns för direktstyrning av pump 230V max 1500W
eller
för för styrning av 3x400V pump via kontaktormotorskydd med 230V spole (kräver nolla)
10 försök att återstarta (10x10 minuter = 100 minuter), därefter manuell återstart.
Finns för direktstyrning av pump 230V max 1500W
eller
för för styrning av 3x400V pump via kontaktormotorskydd med 230V spole (kräver nolla)
OK men hur är det då om brunnen inte återhämtar sig ., Att återstarta den utan att veta om det finns vatten som det verkar att den gör , är väl inget bra . Och som TS säger , det är redan försent när nivån är för låg och den sugit luft , med det gamla hederliga nivåvippemodellen så kan inget hända med pumpen , , den stoppar på lågnivå och startar på den nivå som man bestämmerMagrand skrev: