Vaknade tidigt idag och började fundera lite. Har en Nibe luft/vatten som värmepump. Den går koppla till nätverket via kabel för att kunna ha den uppkopplad och se status mm. Dock har jag ingen kabel fram och inte sugen på att dra fram någon heller .
Då slog det mig att den har en USB port som man kan använda för att uppdatera programvaran.
Min fundering är således om ett trådlöstnätverkskort via USB kan funka för internetuppkoppling? Liknande denna: https://m.clasohlson.com/se/Trådlös...yb1lVh9qFGlKPBXbEXK_STlpVoSonHIhoCSqYQAvD_BwE
Eller fungerar det bara om de sitter i en dator?
Det tror jag inte men en enkel nätverksbygga lär fungera utmärkt. Den gör om från wi-fi till lan. Ligger på ca 500 kr. Alternativt två enheter som sätt i vägguttaget och skickar data mellansig i elledningarna.
En lite bonuseffekt är att man får ett meddelande i telefonen när Pumpen går offline/online. Detta sker i princip bara vid strömavbrott. Så man får på så sätt koll på detta. Det kan självklart hända att det bara är bredbandet som gått ner, men det är inte ofta.
Tackar för det, då är jag inte liten bit närmare målet iaf .
Du får ursäkta min enorma okunskap när det gäller nätverk. Men är det något liknande de här du menar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar jag funkar så att man kopplar in den ena vid ett eluttag vid routern och sen en nätverkskabel till den. Den andra i ett uttag i närheten av VP och sen en nätverkskabel från den till porten på VP?
Homeplug är enklast då mm slipper konfigurera den. Bara plugga in och köra
Nja, Homeplug måste väl formellt sett paras ihop (men köper man en 2-pack är de kanske parade från fabrik?). Det är ju inte mycket svårare att använda WPS på en router.
Homeplug är ju också väldigt känsliga för störningar. De som får det att fungera är lyriska över hur enkelt och smidigt det är, men de som inte får det att fungerar tittar aldrig mer åt det hållet.