Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Trådlöst larm med app

1. R
    Medlem · Lidingö · 186 inlägg

Riverground

Medlem
    Hej, jag bor i en sutterängvilla med lite speciell planlösning vilket gör det svårt med ett trådat larm, därför letar jag främst ett trådlöst larm med möjlighet att övervaka via app för ungefär 10-15tkr som går att installera själv om man är lite teknisk. GPRS möjlighet är trevligt men inte nödvändigt, har UPS på routern.

Jag har inget behov av att koppla mig mot en central utan vill främst skrämma bort buset så att de inte stannar för länge. Det jag tänkt mig var 4 magnetkontakter, 4 rörelsepir, brandvarnare, utomhussiren, ev fuktsensor. Jag har ett parallellt smart-hem system med DECT med siren, sensorer och kamera så just kamera kan jag skippa i larmet.

Systemen jag tittat på är:

Visonic PowerMaster: Bra pris från England men då får man inte tillgång till app-tjänsten. Svårt med mjukvaruuppdateringar. Powermaster 360 verkar intressant men är förmodligen buggig när den kommer.

Agility 3: Blir väldigt dyrt med många sensorer.

Honweywell: Flex 20/Dimension saknar trådlös manöverpanel (jag behöver två med stort avstånd mellan båda ingångarna). Le Sucre är inte larmklassad.

DSC Neo: För bra pris måste man beställa via US och kursen är inte riktigt förmånlig just nu, annars bra system?

Siemens SPC: Saknar fuktsensor, hur får manöverpanelerna ström med RF modul inkopplad, via trafo?

Ursäkta för ny tråd när det finns ett par andra, dock är de flesta gamla och snurrar in i detaljdiskussioner rätt snabbt.

Tack på förhand för input!

2. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · 2 368 inlägg
    Ingen egentlig erfarenhet av powermaster...

Det finns säkert ett par detektorer du kan köra trådat och spara lite pengar eller? Dsc Neo är ingen dålig central och har i särklass tillsammans med visonic bäst räckvidd på trådlösa detektorer. Appen är ett skämt dock :)

Kan du vänta ngn månad så kommer DSC med en konsumentvariant av neon. Deras föregångare Alexor hade 2st IO på centralen.

agility3 är hyfsad men kräver externt IO-kort för trådade detektorer men där har du fördelen att du kan utgå från en våning med utökningskortet och köra 4st trådade sektioner tex. Går att göra lite balla grejer med IO-kortet då den också har utgångar.

SPC är väldigt populär av en god anledning.

3. R

Riverground

Medlem
    SPC verkar väldigt bra förutom vissa begränsningar i antalet sensorer etc. Ett par trådade enheter ska jag nog köra, någon rörelse och en siren.

4. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · 2 368 inlägg
    Köp det som blir billigast helt enkelt, för alla ovanstående larm kommer fungera kanon och alla tre är godkända för larmklass R. Men som sagt. stora avstånd = PowerG dsv Visonic eller DSC. DSC alexor tex har en notoriskt V Ä R D E L Ö S trådlös del. Samma skrot som sitter i de gamla 868 power-larmen fårn dsc.

5. R

Riverground

Medlem
    Okej tack, det börjar att luta mot SPC mest för att det finns mest support på forumet.
    Går det att blanda sensorer köpta i Sverige och England för SPC? Trådlös utomhussiren hittar jag bara från England men tänkte köpa det mesta övriga från Sverige.

6. RilleRock
    Medlem · Skåne · 2 383 inlägg

RilleRock

Medlem
    Du kan göra en egen trådbunden fuktsensor för några tior.
    Eller använda en trådlös Mk och använda ingången på den så vips har du en trådlös fuktsensor.

Yttre trådlösa sirenen funkar tyvärr bara till sinthony 60 systemet.
    Men en del nytt på fronten hemautomation är på g till SPC.

7. RilleRock

RilleRock

Medlem
  8. RilleRock

RilleRock

Medlem
    Manöverpaneler med eller utan trådlös mottagare får ström från CA liksom bus.

9. R

Riverground

Medlem
    Det blev ett Powermaster 10 system. Diy Alarms hade bra erbjudande för startpaket med diverse sensorer + ett erbjudande med GSM modul inkl två PIR kameror. Dessutom ingår ett halvår med molntjänsten och vill man fortsätta kostar det sedan 49£ om året.

Prismässigt blev det riktigt bra och nya appen verkar dessutom vara betydligt bättre än den förra.

Får se hur det går :cool:

10. RilleRock

RilleRock

Medlem
    Kul med köp.
    Du får återkoppla :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.