Byggahus.se
5xp? eller storebror som klarar lite mer throughput?

har ju 100mbit fiber i källaren, känns slösigt med en långsam ;)

har även en soho6tc (watchguard) som jag kör på när jag strular med sunscreenen... (work in progress)...

alltid varit sugen att pula med en netscreen, men aldrig fått tillfälle :( och där jag sitter idag lär det inte komma heller (cisco only (nästan, förutom alteon och bluecoats som jag sålt in))

Det är en XT, så den har prestanda så det räcker för mig iaf....Felias adsl....:)

Netscreen är intressant. Växer så det knakar, långt fram rent tekniskt, har haft några svagheter hittills som man nu jobbar på att fixa (adminverktyg), vi får väl se hur det går....

Netscreen är fina grejer..men kanske att skjuta fågel med luftvärnskanon för en villaägare. ;) Det är ju trots allt en hårdvarubaserad produkt med en prislapp som gör den rätt ointressant för hemmakonsumenten. (Eller? ;D )

Lite intressantare kanske är brandväggarna till Linux eller FreeBSD..
Själv har jag pillat lite med IPFW på FreeBSD. Rätt häftigt att kunna ladda både operativ och FW från en diskett.. :) Snacka om att kunna återanvända sin gamla PC!
Jag har iofs inte testat den för säkerhet, utan har använt den som latencygenerator och bandbreddsbegränsare = WANsimulator.
Nån som har stressat säkerheten i en sån eller nån annan freebeeprodukt?

Nu kanske vi kommit en bit bort från min ursprungliga frågeställning. Vad jag undrade över var räckvid etc för ett trådlöst nätverk i mitt nya hus och inte en ingående teknisk genomgång av olika företags prestanda och hur duktig man kan vara om man jobbar med dessa produkter. Jag frågade om någon har erfarenhet av D-Links produkter då jag använder en D-Link router till ADSL från Telia idag och funderar på att ersätta den med en D-Limk DI-624 Airplus Extreme G och DWL-G520 nätverkskort i datorerna. Den kryptering etc som dessa erbjuder duger åt mig. Det var detta jag frågade om, har någon svaret??

Ojdå. Lite bakis eller, Michailoff? Du låter lite irriterad... :)
Var du inte nöjd med svaret i posterna 3 och 5?

Michailoff skrev:
Nu kanske vi kommit en bit bort från min ursprungliga frågeställning. Vad jag undrade över var räckvid etc för ett trådlöst nätverk i mitt nya hus och inte en ingående teknisk genomgång av olika företags prestanda och hur duktig man kan vara om man jobbar med dessa produkter. Jag frågade om någon har erfarenhet av D-Links produkter då jag använder en D-Link router till ADSL från Telia idag och funderar på att ersätta den med en D-Limk DI-624 Airplus Extreme G och DWL-G520 nätverkskort i datorerna. Den kryptering etc som dessa erbjuder duger åt mig. Det var detta jag frågade om, har någon svaret??
Visst har vi kommit lite off-topic men va inte så grinig för det... :p

Räckvidd 100m inomhus stämmer säkert i en flyghangar - frisikt och inga andra störande element. För optimal täckning är underskrivbordetplacering knappast något att tänka på. Hitta bästa platsen genom att flytta runt enheten. Du kommer säkert få riktigt kass täckning i vissa rum - se till att du har bra täckning där det är viktigt. För att öka räckvidd och täckning (antagligen på beskostnad av spridningen) kan man labba med enkla reflektorer man sätter bakom antennspröten. Prova!

Om du köper en dlink, netgear eller någotannan hemmaprodukt tror jag spelar mindre roll - själv funderar jag dock på 3coms prylar.

Till er andra: Kul att höra att det finns några branchkollegor här. K12 - jag har lämnat det allra mest tekniska bakom mig så några egna tester kan jag inte skryta med men vi har en gosse på jobbet som också kör med allt-på-en-diskett-alternativet och han är rätt petig med säkerheten (tacka faan för det, han är säk-konsult). Julledigheten kanske ger lite tid till pysslande - Clavisters brandväggar går också att köra på gammal hårdvara - får se om vi kan hitta lite tid till det i jul.

kul med nätverkstomtar... vi är inte så många som brinner för det och har koll på samtliga ;)

och för att återkomma till din fråga

var och köpte 2st dlink pcmcia 11Mbit och 1 pci wireless nic idag till en polares företag... ska installera dem åt honom i veckan, återkommer med info... kan testa lite i kontorslokal (kvällsjobb ;)

Michailoff skrev:
Är det någon som har ADSL med bredbandsrouter som är trådlös? Har funderat på att skaffa en D-Link trådlös router till mitt ADSL-modem och sedan ha trådlösa nätverkskort i datorerna. Det står i infoblad att räckvidden är ca 100 meter inomhus, har ni erfarenhet av hur det stämmer i praktiken? Kan datorn stå med antennen under skrivbordet eller måste den upp i fria luften så att säga?? ???
Väldigt svårt att säga. Jag har en liknande lösning där jag bla har en maskin stående i köket med ett 802.11b-kort på mindre än 8 meters avstånd till accesspunkten.
Jag kommer sällan upp i 11Mb, oftast 6 Mb och inte ovanligt i så låga som 1Mb. Då är det ändå inga dörrar stängda. Tilläggas skall att det är i en riktigt gammal lägenhet med tjoooocka väggar och datorn står intryckt i ett hörn med en byrå bredvid. Så det hänger helt och hållet på hur den trådlösa utrustningen placeras och miljön den skall köras i.

Jag har kört en hel del D-Link produkter >:(
Kan inte rekomendera detta, Har haft alla möjliga problem. Dessutom har det tagit en evighet att få en ny produkt på garantin. Vi har varit tvugna att låna ut till kunder då vi skickat deras för garanti service(3-6 veckor). Kör själv Clavister ;D med VPN mot jobbet, helt suverän produkt men inte billigast.

Håller med.

D-link är ett billighetsmärke och skall därför behandlas som ett sådant.
Har man tid och lust att meka, sitta i telefonkö, söka efter nya patchar/bios så kan det vara en bra lösning. Men vill man ha en fungerade produkt och en fungerande support bör man satsa på "riktiga" produkter.
Jag skulle aldrig våga satsa på D-link eller Netgear när det finns några som helst krav på funktion/upptid. Men visst, hemma kan det nog funka bra(om man har tur).

Lucifer

Jag har DLink och har aldrig haft några problem. Har även ett antal arbetskamrater som kör DLink även de utan problem. Låter som om ni har haft otur med era. Men som sagt så är det ett billighetsmärke så det kanske inte har högsta säkerhet m.m. men det funkar.
Kör med ett 614+ samt 650+

Jag glömmer bort mig lite ibland. Detta är faktiskt ett forum för hemmet. :)

Som sagt det kan funka, men i bland funkar det inte alls.

Lucifer

Räckvidden för ett radio LAN är starkt begränsad av omgivningens karaktär samt signalstyrkan. Om man vill ha lång räckvid kan man således utplåna omgivningen eller förändra signalstyrkan. Jag har hört om en intressant teori för det senare. En Pringle chipsburk ska tydligen vara perfekt i storlek för att förstära en radiosignal. Med god precision när man riktar antennen ska tydligen räckvidden öka markant. Antagligen kommer man att bli grillad likt en bratwurst om man korsar radiovågorna... men det är ju en annan historia.

/Ecke (som läst tråden väldigt sent...)

försöra eller förstärka?

Du får gärna bifoga en skiss på det där för det låter lite mysko... ;)

Jorå det verkar faktiskt gå rätt bra att bygga riktade antenner för 2.4GHz mha chipsburkar....

Själv har jag dock siktat in mig på en annan sorts antenn som ser ut som denna:

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage?artnr=7815087

..och jag tror inte ni behöver oroa er för att bli micrade om ni kommer i vägen för The Beam, vi pratar om rätt låga effekter. Max 20W har jag för mig.

När nu tråden är uppe igen kan man också konstatera att man fanimej aldrig lär sig att man inte alls kommer hinna med något bara för att man är ledig i tre veckor (jul). Dock har tid givits för lite eftertanke. Någon tramsig bredbandsrouter från Netgear eller Dlink kommer inte få någon plats i mitt hus. Däremot skall en gammal rutten häck bestyckas med 4 nätkort och lite mjukvara enligt:

http://m0n0.ch/wall/

eller

http://www.astaro.org/ubbthreads.php

och till något ben på FW kopplas den enklaste sortens accesspunkt för lite trådlöst.

Billigt, bra och säkert.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.