Byggahus.se

Trådlöst LAN

1. M
    Medlem · 415 inlägg

Michailoff

Medlem
    Är det någon som har ADSL med bredbandsrouter som är trådlös? Har funderat på att skaffa en D-Link trådlös router till mitt ADSL-modem och sedan ha trådlösa nätverkskort i datorerna. Det står i infoblad att räckvidden är ca 100 meter inomhus, har ni erfarenhet av hur det stämmer i praktiken? Kan datorn stå med antennen under skrivbordet eller måste den upp i fria luften så att säga?? ???

2. T
    Medlem · Stockholm · 1 080 inlägg

tiggre

Medlem

Re: Trådlöst LAN

köp en där du kan byta antennen på

min granne kör lite på min lina hemma...

står i fönstret hos oss, sen ca 20 meter bort till hans hus... sen står datorn i mitten på hans hus...

så cirka 30 meter, med standard antenn

3. yonna
    Medlem · Österlen · 7 127 inlägg

yonna

Medlem

hm ... det är är väl osäkrare när det gäller intrång ... eller har jag fattat helt fel :-/

4. R
    Medlem · Skåne · 130 inlägg

rich710

Medlem

Man kan ställa in ganska hög säkerhet och kryptering numera, men ofta levereras routrarna utan kryptering som standard och folk "glömmer" att ändra det i konfigureringen. Räckvidd på 100 meter inomhus kommer jag inte i närheten av på min D-link DI-714P
    Är glad om jag har över 70% signalstyrka mellan bottenvåning ovanvåning.

5. T

tiggre

Medlem

100 meter är nog om det är en enkelgips mellan utan isolering ;)

personligen har jag dragit på högsta kryptering, låst på mac adress, tilldelat fast ip och satt mitt wan på ett eget ben i brandväggen (separerat från mitt lan)...

kalla mig nojjig, men är en yrkesskada :)

6. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

Nej, du är inte nojig, bara förnuftig. Din konfiguration var förresten den enda som rekommenderades på ett lunchseminarium på SANS. Även den bästa krypteringen är förutsägbar på de trådlösa, så separat från LAN:et är enda lösningen.

/ama

7. T

tiggre

Medlem

missade en liten punkt, även satt upp vpn så klienten på wan kan prata med lan också (tjejen blir tossig om hon inte kommer åt bilderna på dottern vår)

tror dock högsta kryptering och byte av lösenordet nån gång i kvartalet är nog för en vanlig användare...

8. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Jag är inte med riktigt....du menar att det är endast en separat dator som har åtkomst till internet?

Kommer åt varifrån...från Internet eller från "surfburken"?
    Vad har du satt upp för VPN...Permit eller nån freebee?

9. T

tiggre

Medlem

tänk dig en firewall, fast med 3 nätverkskort

wan
    lan
    wireless

wan är utsidan, riktiga ip'n etc... (allt in blockat, med access till lan även här om man kickar igång vpn klient)

lan är mitt lokala nät med server å allt på

wireless är vad det låter som, med full access till internet men ingen access till lan (om man inte kickar igång vpn klienten)

sunscreen 3.2 brandvägg (solaris/sparc)

10. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Då är jag med igen. :)
    Vilken VPN-lösning kör du?

11. T

tiggre

Medlem

längst ner i förra ;)

sunscreen (sun's firewall)

vill eg. ha firewall1, men har inte möjlighet i mitt nuvarande jobb att få en eval licens, så då får man ju gå på vad man får...

12. S
    Medlem · 278 inlägg

sarpat

Medlem
  13. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Oops, sorry missade det... ::)
    Är det inte rätt knölig administration på den? Kanske därföru vill ha en FW1? ;D

14. T

tiggre

Medlem

den är lite småtjaffsing, stabil när den kör, jobbig att konfa... inte riktigt gjord för hemmabruk ;)

15. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 495 inlägg

MathiasS

Medlem

Jag har just nu en Netscreen 5 hemma på test. Även om jag förtillfället inte gör annat än att blocka allt utifrån så har den ju oanade möjligheter till både det ena och det andra. Tyvärr är den ju för dyr för att köpas som hemmaprodukt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.