Byggahus.se

Trådlöst eller kabelbundet?

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Har skaffat en ytterligare dator till gillestugan i källaren. Ska nu köpa mig en router för att kunna använda bredband mm i källaren.

Frågan är om jag ska köpa en trådlös router eller om jag ska köpa en vanlig router och dra en kabel till källaren (det finns ett tomt telerör i närheten)?

Vad rekommenderar ni?

2. Y
    Medlem Nivå 4

Re: Trådlöst eller kabelbundet?

Jag tycker att det finns tillräckligt med strålning i dagens samhälle så om du kan dra en kabel så gör det. Du kan ju använda trådlöst som komplement om du skulle vilja sitta ute i trädgården och surfa en varm sommardag med en kall öl i ena handen :)

Yamma

3. GoForIt
    Medlem · Nivå 13

Trådlöst har ju fördelen i att det är just trådlöst. Nackdelen är räckvidden (i synnerhet neråt och genom betongvalv) och att det kan störa annan trådlös utrustning.

Vi har en trådlös lösning, men då den stör ganska mycket annat överväger jag att dra ett trådbundet också.

Ett alternativ kan ju vara ett nätverk via elnätet.
    Exempel: http://www.netonnet.se/section.asp?sid=1004170&did=

4. E
    Medlem Nivå 1

Det är det med störningar och räckvidd jag är lite tveksam över. Det kanske inte blir någon bra bandbredd genom betongvalvet eller hackig överföring.

Då jag inte har någon bärbar dator så har jag inget behov i dagsläget att surfa på altanen.

Får nog bli en 20 meters UTP genom teleröret ner till källaren samt en trådbunden router.

Slipper även problemet med att spärra så att inte grannarna kan koppla upp sig.

5. M
    Moderator · Nivå 18

Trådlöst och betong kan vara en knölig kombination så jag rekommenderar varmt en trådad lösning i detta fall men elnäts varianten som tvåa

6. K
    Medlem · Nivå 9

Har du möjlighet skall du självklart köra trådat, men jag hade nog ändå köpt en trådlös router. Det är ingen större prisskillnad, du kan fortfarande köra trådat med den, och om du skaffar bärbar/får besök/flyttar datorn är du garderad. Det är inte så svårt att stänga av den trådlösa funktionen helt och hållet om du inte behöver den för tillfället.

7. E
    Medlem Nivå 1

Jag såg att det skilde 200:- mellan D-links enklare trådlösa respektive trådade routrar så det får bli en trådlös men att dra kabel till källaren.
    Går det som ni sa att stänga av trådlösa funktionen så jag slipper oroa mig för intrång?

Fördelen med att förbereda för trådlöst ska väl vara som sagt om man skaffar bärbart, eller när man i framtiden ska ställa dator i ungarnas rum som ligger bredvid mitt datarum så slipper man dra massa kabel mellan rummen..

8. M
    Moderator · Nivå 18

Det brukar gå att stänga av. Alternativt så sätter du upp den ordcentligt så slipper du olvälkommna gäster. Det är inte så svårt att göra och det är bara att fråga på vid behov.

Generellt sett så sätt den på WPA2 och mata in en lång fras med lite lämpliga felstavningar och några sifror som lösenord så står den emot

9. X
    Medlem Nivå 1

Dessutom kan du utnyttja brandväggen i Routern om du nu har den som första punkt efter modemet.

Trådlös router, men kör alltid med kabel om du har möjlighet.

10. E
    Medlem Nivå 1

Det får bli att sätta upp routern ordentligt då men kabel till den andra datorn. Om den är i bruk fullt ut slipper jag konfigurera den när jag plötsligt får gäster med bärbart.

I dator 1 har jag brandvägg & antivirus från telia men dator 2 har ingen brandvägg så då kan jag alltså utnyttja routerns brandvägg?

Ska bli en shoppingresa till Netonnet på Lördag så jag återkommer om jag behöver installationshjälp.

Tack för hjälpen!

11. X
    Medlem Nivå 1

Lycka till ;)

12. J
    Medlem Nivå 8

Om du har möjlighet att förlägga kabel så tycker jag att du ska göra det. Jag har själv kört en hel del trådlöst här hemma, men nu övergått till kabel pga ideliga avbrott, ibland trögflytande hastighet samt störning av annan utrustning såsom trådlös tv-länk mm.

Som sagt att slippa kablar är guld värt men kan du få dit den så rekomenderar det av mig!

13. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Angående Frasen så kan man lika gärna använda någon av de "pass phrase generators" som finns på nätet. Att hitta på en egen (kanske baserad på vanliga ord, ajabaja) är dumt. Att verkligen slumpa fram en fras är faktiskt rätt svårt egentligen, men det blir mycket bättre om man använder någon av dessa slumpfrasgeneratorer som finns.

14. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16

Använd en klåfingrig 2-åring. De fixar detta lätt. :D

qwef2t4q4e5yawert34qt

15. Rogz
    Medlem Nivå 2

Om man skall vara petig så är det inte en bra slump-sträng eftersom den inte är unisont distribuerad utan företrädelsevis använder tecken från övre-vänstra delen av tangentbordet  ;)