Byggahus.se

Trådlöst Bredband

1. E
    Medlem · 317 inlägg

emyran

Medlem

Hmm nu kommer en fråga som jag knappt ens kan ställa.
    Jag är väldigt kass på denna teknik det gäller men men
    här kommer frågan; ;)

Där vi ska bo, lite på landet sas finns inget Bredband.
    Enl Telia finns ej heller möjlighet till ADSL.

Då jag är bortskämd med Bredbandsbolaget idag så kommer jag få hybris av att gå tillbaka till sugrörsmodem.

Jag har ringt runt till div internet/bredbands leverantörer och kommit i kontakt med ett företag som sysslar med trådlöst bredband(?). De ska undersöka om deras signaler når vårat hus. De trodde ev det! :)

Men hur fungerar trådlöst?
    Hur kommer internet in i min dator? ???
    Är det det lilla företaget som då blir min leverantör?
    Vad kan detta tänkas kosta per månad?

Någon som är lite mera hemma på detta område och kan förklara lite ;)

2. B
    Medlem · 4 inlägg

besserwisser

Medlem
  3. E
    Medlem · 317 inlägg

emyran

Medlem

Re: Trådlöst Bredband

Tack för ditt svar. :)

Men jag tycker det var väldigt dyrt...

Kopierar från sidan:
    "Du kan surfa hur mycket du vill för en fast månadsavgift, 799 kr per månad. En anslutningsavgift på 16 000 kr tillkommer. "

4. E
    Medlem · 317 inlägg

emyran

Medlem

Tack Kurre för ditt svar oxå! :)

Jag tycker detta verkar komplicerat.

Iofs spelar det ingen roll HUR det fungerar bara det fungerar! ;)

Någon mer som vet något om ovanstående? ???

5. B
    Medlem · Stockholm · 4 inlägg

buuuuh

Medlem

Vi bor ute på landet i Vallentuna Kommun norr om Stockholm och har den lokala elleverantören "Elverket AB" som leverantör för trådlöst bredband.

Till vår dator har vi en liten (A4-A5-storlek) platt antenn ansluten. Denna står intill datorn men riktad ut genom vårt fönster upp till en mast som står ett par hundra meter bort. Masten är i sin tur ansluten till något slags höghastighetsnät.
    Så fort vi startar datorn så startar kommunikation mellan vår antenn och masten och vi kan gå ut på internet. Hastigheten motsvarar ADSL (512) och duger gott och väl.
    Antennen kan vara väldigt känslig måste likt en parabol vara exakt riktad för maximal mottagning. Detta eftersom frekvenserna som används är höga (hur farliga dom är vågar jag inte svara på...). Hur som helst tycker jag att tillförlitligheten är väldigt hög.

Kravet för tillgången är ju att en leverantör ser en marknad i just det område där ni bor. Här tog det ett bra tag innan dom vågade satsa. Sen är det praktiskt om det redan finns någon typ av mast eller hög punkt där signalerna kan sändas ut ifrån.

Så fungerar det där vi bor. Antagligen finns det en uppsjö med teknologier för just detta ändamål.

Antenner: www.repeatit.se,
    www.elverket.se

//magnus christensson

6. E
    Medlem · 317 inlägg

emyran

Medlem

Tack magnus för ditt svar! :)

Precis så där misstänker jag att det kommer funka hos oss oxå, OM signalen nu finns *HOPPAS*

En liten fråga till;

hur mkt betalar ni per månad och vad var installations/startavgift?

7. E
    Medlem · 3 inlägg

eyekon

Medlem

Hej

Hur står det till med säkerheten i denna lösning?
    Interna (kontors) lösningar som är trådlösa läcker som ett såll. Och det känns lite olustigt kanske att göra bankärenden på webben när trafiken skickas i luften ;D

/jocke

8. E
    Medlem · 317 inlägg

emyran

Medlem

OJ OJ OJ detta har jag inte tänkt på?  

Är det mera riskfyllt än vanligt bredband/ADSL?

Någon? ???

9. B
    Medlem · Stockholm · 4 inlägg

buuuuh

Medlem

Vi betalar 295 kr i månaden och då har vi tecknat oss för två år. Utöver det så tillkommer själva antennen som kostar 2500kr.
    I priset ingår en öveföring på max 5 gigabyte per månad vilket räcker gott och väl.

Vad gäller säkerheten så skulle jag nog gissa att den är säkrare än en telefonlina. Vet inte riktigt hur det skickas genom luften (om det är någon slags kryptering på det eller inte) men varje antenn har ett unikt ID-nummer som antagligen bara tar emot de signaler som den ska ta emot.
    Skulle tippa på att detta ID-nummer används ungefär på samma sätt som en vanlig IP-adress, att den kollar att rätt dator får rätt datapaket.
    Jag kan inte så mycket om WLAN så jag vågar inte göra någon jämförelse mellan detta och trådlösa nätverk. Men då det i detta fall handlar om radionätverk på landet så blir det i sig själv en faktor som minimerar risken för intrång.

Bankärenden går alldeles utmärkt. Men brandvägg rekommenderas varmt (som för alla uppkopplingar).

//magnus christensson

10. K
    Medlem · 266 inlägg

Ken

Medlem

Jag har också trådlöst bredband, fast en liten platt antenn räker inte så jag har satt upp en mindre parabolantenn på taket, (30 cm) då funkar det om signalen är svagare. Har haft detta i 2 år, funkar bra, inte så jättesnabbt, ungefär som ADSL. Banktjänster funkar bra, har aldrig haft några problem. Betalde 4000 för prylarna, installerade antennen själv, samt betalar 250 Kr i månaden.

11. E
    Medlem · 317 inlägg

emyran

Medlem

Tack igen magnus!

Det där låter ju jättebra.

Rätt prisklasss oxå!

Tack för tipset!

12. E
    Medlem · 317 inlägg

emyran

Medlem

Hej Ken!

Tack för ditt svar! :)
    Hmm detta verkar ju inte omöjligt iallafall, *HOPPAS HOPPAS*

Får jag fråga vem ni har som leverantör?

13. L
    Medlem · 44 inlägg

lucifer

Medlem

Elverket i Vallentuna änvänder helt vanlig Wlan (802.11b). Iallafall för ett år sedan. Troligtvis använder man också WEP för kryptering samt även fasta ip-adresser.
    I och med att man använder 802.11b delar alla användare på samma mast på 11 mbit.

Lucifer

14. T
    Medlem · 5 inlägg

tillbyggare

Medlem

Hejsan Jocke,
    på alla banksidor så använder bankerna SSL eller https istället för http protokollet, vilket innebär att trafiken mellan din dator och banken är krypterad så man kan kan känna sig lugn och trygg.
    så fort man känner till en ip adress så är det möjligt att "sniffa" av trafiken spelar ingen roll om det sänds via lina eller luften. Det du du menar när kontorsnäten läcker som ett såll är nog att de inte har täppt till säkerhetshålen för inkommande trafik vilket i sådanna fall är ett problem för leverantören och inte du som kund. I så fall så är det möjligt att ta sig in i deras nät och surfa runt gratis.

Har man en dator som har tillgång till internet så skall man ALLTID ha en brandvägg och virusprogram installerat på datorn. Då är man ganska skyddad, skall man vara helt skyddat mot intrång så är det enda sättet att ge fan i att koppla upp sig mot nätet.

/Peter

15. C
    Medlem · 55 inlägg

cnyb

Medlem

Hej emyran,

I Rosersberg kör vi ett sådant nät - 128bitars AES kryptering är det på den länken. Med https får du ytterligare ett lager kryptering. Jag oroar mig inte för detta på något sett, det finns annat man skall bekymra sig för istället.

Jag kör detta sedan ett par månader, fortfarande i testfas dock så lite ostabilt känns det ännu. Hastighet mellan 1 och 3,5Mbit som bäst...

11Mbit är hastigheten som man delar på per mast eller accesspunkt. Pga av overhead mm är den praktiska hastigheten dock aldrig så hög utan ungefär hälften - 5.5 Mbit är en mer realistisk förväntan på hur fort det kan gå (som bäst!)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.