Byggahus.se

Trådlösbrytare

1. Lexington
    Medlem Nivå 13
    Hej.
    Har en "korkat" brytarplacering enligt nedan.

Dörren öppnas inåt då det är en smal hall utanför rummet, alltså inte möjligt att sätta in en dörr som går utåt.
    Till vänster innanför dörren står en garderob, som även den måste placeras där den är placerad, vilket också gör att dörren inte kan öppnas åt vänster.
    Brytaren är placerad vid den röda pluppen (och styr endast taklampan), alltså bakom dörren vilket gör det omständigt att tända lampan när man ska in i rummet, särskilt när det är mörkt.
    Tänkte därför på att få en trådlös brytare installerad så man kan placera den var man vill, men här tar min kunskap slut.

Vad behöver jag köpa och vad rekommenderar ni? (Så jag kan beställa hem innan elektrikern rings in)
    Antar att jag behöver två delar? En del som ersätter min befintliga brytare, någon form av mottagare, och en trådlös brytare?

2. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Om du ändå skall ta dit en elektriker så är det väl lika bra att han/hon tar med sig "rätt" utrustnings som han/hon vill jobba med.

Om du däremot skall göra det själv så är även jag intresserad av bra/lämpliga/fungerande lösningar/fabrikat/produkter.

3. tommib
    Husägare · Nivå 22
    Nexa har prylar som löser ditt problem enkelt. Säljs lite överallt, Clabbe och Kjelle brukar vara lättast att hitta dem på. Du behöver en väggsändare och en mottagare (med/utan dimmer).

4. Lexington
    Medlem Nivå 13
    Fast min elektriker vet väl inte vilket utseende/design/färg jag vill ha på mina grejer?

Redigerat 17 mar 2015 14:38
  5. Lexington
    Medlem Nivå 13
    Så mycket har jag också förstått :)
    Men en länk som visar vad jag behöver hade uppskattats.

6. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Det talar väl du om för han/hon när du beställer jobbet, för du vet väl vad du har i huset i övrigt? Eller skall du ha något som inte "passar" med det som du redan har?

7. Lexington
    Medlem Nivå 13
    Ok, jag gör så.
    Då har jag fått va hjälp jag behövde!
    Tack för svaren.

8. tommib
    Husägare · Nivå 22
    Förlåt, det här kanske är drygt, men om du inte vet/kan räkna ut vilka av nexas prylar du ska ha bör du inte heller installera dem. Om du faktiskt tar dit en elektriker skulle jag rekommendera att du skickar ett foto på den befintliga brytaren så känner hen igen den och kan fixa något liknande eller i bästa fall samma.

9. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Det finns kanske också möjlighet att INTE ha trådlöst ?
    Sätta brytaren utanför dörren på rakt motsatta sidan av väggen ?

10. Lexington
    Medlem Nivå 13
    Det är en möjlighet, absolut.
    Men detta är ett barnrum, och man vet ju hur syskan kan va :D

Men jag ringer elektrikern så får han/hon fixa prylar och installera.
    Jag är ju ändå för korkad för detta.

11. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Sätt en Trappbrytare både ute och inne då ? Men jag förstår att det ändå kan bli problem med retsamma syskon.

12. tommib
    Husägare · Nivå 22
    Det var absolut inte meningen att kalla dig för korkad. Det faktum att du frågar istället för att bara köra på tyder snarare på motsatsen. Men...

För det första, jag deltar även på andra communities och inom OpenSource-världen finns ett uttryck: RTFM. Detta betyder ovänligt och bestämt läs manualen! Att visa att man har tänkt och googlat lite innan man frågar en väldigt grundläggande fråga är kutym. Nu tycker jag visserligen att den inställningen är lite dryg men det finns ändå ett uns av sanning i den.

För det andra, din fråga visar att du antingen inte har ens elementär förståelse för vad du behöver och hur det ska kopplas in (alternativt så döljer du dina tankar av någon anledning, kanske av rädsla att verka dum?). Det gör det vanskligt att hjälpa dig med ett inkopplingsexempel då dina förutsättningar kan skilja sig något från det normala och det krävs en viss förståelse för att i alla fall känna på sig att något är konstigt.

Till sist, jag vill inte vara dryg/elak. Så här kommer länkarna till det du behöver. Dessa förutsätter dock att du har en nolla framdragen i dosan där lampknappen sitter idag. Om du inte har det måste det dras fram eller så får du installera en dimmermottagare.

Sändare:
    http://www.clasohlson.com/se/Trådlös-väggströmbrytare-Nexa-LWST-615/36-4613

Mottagare:
    http://www.clasohlson.com/se/Inbyggnadsmottagare-på-av-Nexa-WMR-1000/36-5940

Mottagare med dimmer (OBS! Se till att lampan är möjlig att dimma):
    http://www.clasohlson.com/se/Inbyggnadsmottagare-universaldimmer-Nexa-WMR-252/36-5271

Båda mottagarna gör att den befintliga lampknappen kan vara kvar. Om du vill ta bort den måste dosan täckas för. Täcklock för detta:
    http://www.clasohlson.com/se/Doslock/Pr363560000
    Det måste vara ett lock med skruvar på den höjden.

Jag rekommenderar dock fortfarande att du tar kontakt med en elektriker. Hen kanske kommer på en bra lösning som gör dig nöjd utan att använda trådlösa prylar. Du har inte visat var den nya brytaren ska sitta så det är lite svårt att komma med förslag.

Fortsätt fråga istället för att bara göra själv. Det är alltid bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite!

13. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Är det fasta eller skjutdörrar på garderoben?
    Är det en liten bit (>1 dm) "väggsnutt" i hörnet dörr-garderob?

En bild på det hörnet hade inte skadat.

Det kan gå att få till en bra trådad styrning även i det hörnet.

14. Lexington
    Medlem Nivå 13
    Elektrikern kommer imorgon, skickade bild på våra andra brytare men han ville hit o kolla först så han kan beställa grejor!
    Blir en timme dyrare men va fan..

Demmpa:
    Ingen plats alls på den sidan dörrfoder sen garderob, så där får tyvärr inget plats, har tänkt på det också!

15. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Är det en skjutdörrsgarderob så går det kanske att sätta strömbrytaren inne i garderoben eller så kan man eventuellt bygga en liten väggsnutt.