Byggahus.se

Trådlösa nätverk

1. R
    Medlem · 11 inlägg

RDunlop

Medlem
    Jag vill gärna kommentera trådlösa nätverk som anses vara lösningen till allt ont här i världen. Vi bor för tillfället i en lägenhet i ett betonghus. Jag köpte för ett par år sedan en accesspunkt och två PC-kort för att slippa dra sladd genom hela lägenheten. Bortsett från att accesspunkten ( netgear ) hela tiden låter med ett ilande/väsande ljud fungerade det ganska bra till att börja med. Men en dag ställde jag ett flyttbart tvättställ mellan accesspunkten och datorerna. Swop tjoff, så fungerade det inte längre. Om jag vred mig lite i stolen så fungerade det i och för sig, men det var givetvis ohållbart. Mellan accesspunkten och datorerna stod tvättstället, en fåtölj, en soffa och ett människoben. Inga väggar ivägen ens!

Dessutom. Följande gäller 802.11b och kanske bara Netgears variant till och med, men ändå. De uppger om jag minns rätt att man skall ha 11 Mb/s i överföringshastighet och det duger ju bra för normalt bredband och även för internt nätverk i vissa fall. Problemet var att man bara fick den hastigheten från accesspunkt till PC-kort inte åt andra hållet och därmed inte mellan mina datorer. Tror inte ens jag kom upp i 1 Mb/s där.

Nu finns det nya standarder och helt säkert bättre prylar på marknaden. Kanske tysta pinaler till och med. Men var inte så säkra på att allt kommer att vara smärtfritt med dessa nätverk. Jag kommer troligtvis att dra fast nätverk i huset när jag bygger hur som helst.

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 377 inlägg

MathiasS

Medlem

Re: Trådlösa nätverk

Utvecklingen går fort, jag tror du skulle vara nöjd med "det senaste".....

Jag kommer inte dra rör för varken telefon, data eller larm när jag renoverar. Det känns helt överflödigt.

När det gäller trådlösa nät tycker jag först och främst man skall ta sig en funderare på säkerheten. Hur stor är sannolikheten för intrång och hur stor blir skadan?

3. A
    Medlem · 2 417 inlägg

AndersG

Medlem

Det finns ingen reell säkerhet i trådlöst i dag. Skall du köra trådlöst skall du köra ett extra lager av kryptering på (VPN).

4. L
    Medlem · 44 inlägg

lucifer

Medlem

Mina erfarenheter av trådlöst är nästan bara negativt. Det funkar att surfa hjälpligt men så fort man behöver lite bandbredd, ex kopiera en film tar det evigheter.

Vidare verka andra sändare påverka hastigheten negativt även fast man har "säkrat" upp sitt nät med Wep och Mac-adresser.

Lucifer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.