Jag såg att de använde trådlösa brytare i Arga snickaren. Är det ngn som kan berätta mer om funktion och installation?

Säkert onödigt dyrt.

Dyrt? Beror lite på hur man räknar... Allt som oftast är alternativet att öppna väggar om dom är av trä och gips eller fräsa spår i tegel och betong. Oasett vilka väggar man har så kommer detta att innebära mycket jobb, förstörda ytskikt och en stor störning i boendemiljön. Om man ändå genomför en total reovering så är det väl inte så noga men annars blir det inge kul. Utanpåliggande kabel brukar inte vara så populärt. Ett snabbt exempel för åtta meters dragning

Maskinhyra: betongfräs, dammsugare 500 kr
Arbetstid för fräsning, slangdragning, grovspackling montage av dosa och slang ca 8 timmar á 520 kr = 4160 kr
Elmaterial ca 200 kr
Kostnad 4860 kr plus resor moms med rotavdrag 2780 kr plus moms.

Till detta kommer att väggarna som frästs upp behöver nya ytskikt och hela bostaden behöver städas då det är damm överallt.

En trådlös brytare installeras av fackman på ca 20 minuter. Totalkostnad 2500-3000 kr
Gör du jobbet själv kan du nog få tag på grejerna för ca 1500- 2000 kr.

Jonas

PS. Ni som kopplar själva... Så svårt är det inte så se för fan till att göra rätt

En låda klammer, lite kabel och en brytare. Max 500

Nexa är väl annars det vanligaste fabrikatet som "vem som helst" ger sig på att installera.

Jag skulle inte göra en installation endast med trådlösa brytare.

Jag vet inte vilken sorts batterier som t.ex. Nexa använder, men är rätt trött på de där 12V-specialbatterierna för wavemansystemet jag har i lägenheten. Ett litet sketet specialbatteri som i stort sett bara används till trådlösa dimmers/strömbrytare, och därför givetvis aldrig finns hemma och dessutom tar slut osedvanligt fort för att vara ett fjärrkontrollbatteri.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162137432

Sämst med waveman är nog att lysdioden på fjärrkontrollen indikerar att batteriet är friskt fast fjärrkontrollen tappat så mycket räckvidd att den är i princip obrukbar.

Jag har seriöst börjat överväga att ansluta en 12V väggvårta (nätadapter) till en wavemanfjärr...

Det beror ju lite på situationen, ibland kan man kompromissa lite.

Jag hade ett läge förra veckan där hustrun absolut ville ha en brytare på ett "omöjligt" ställe - det hade sett för dj-kligt ut med kabel helt enkelt.

Kompromissen blev att dra fram EXK längs taklisten, borra in i väggen och släppa ner kabeln till en renoveringsdosa där brytaren monterades.

Simsalabim! En i praktiken osynlig installation till en bråkdel av priset för en fjärrströmbrytare som varit min såväl första, som andra, tanke.

Jag har ett jobb där det sitter en ELJO Exxact Primo Vit i en apparatdosa som styr en lysrörsarmatur i en tvättstuga. Nu vill kunden ha en till brytare för att kunna tända/släcka på två ställen. Då har jag tänkt byta ut den bef. brytaren mot en trådlös dito och sätta upp en till trådlös på det andra stället. Då slipper jag byta trådar, klamra kulo osv.
Prismässigt så blir det ungefär samma sak plus att kunden slipper en synlig kabel.
Dyrare matriel, men å andra sidan färre arbetstimmar.

//Patrik

Jo, det är ju som Patrik säger att man kanske får betala mer för materialet och mindre för timmarna men det är ju då under förutsättning att det är en elektriker som tar fullbetalt som utför jobbet.

wow, så mycket häftigt det finns, vill ha......

Men finns inga trådlösa armaturer, skulle behöva en lampa utomhus på garaget, men tycket det blir jobbigt med att lägga en kabel dit....

Tyvärr. Nikola Tesla gjorde några försök för hundra år sedan med "trådlös" kraftöverföring men det gick inte så bra.

Rikard Ågren skrev:
Tyvärr. Nikola Tesla gjorde några försök för hundra år sedan med "trådlös" kraftöverföring men det gick inte så bra.
Jag skrattar så jag skakar.... !!

Helt klart en vettig sak på rätt ställe. ..

ullberg
Rikard Ågren skrev:
Fast han lyckades väl över kortare avstånd? Hans plan var ju lite längre avstånd (var det till och med över atlanten?) och det blev aldrig så lyckat.

Själv är jag inte helt sugen på att bo i ett hus som har trådlös kraftöverföring även om det skulle finnas, jag tycker ofta de som är oroliga för strålningen från en mobiltelefon är lite överdrivna (fast vi får väl se hur fräsch jag är om 50 år, kanske får äta upp det här), men med trådlös el i huset skulle nog även jag bli lite orolig...

Däremot finns det ju redan idag för riktigt korta avstånd, till iphone finns ju induktionsladdare, har inte provat men gissar att det max får vara några papper mellan mottagaren och laddstationen dock...

/U

Jag kan rekommendera Nexas sortiment med trådlösa sändare/mottagare.
Har installerat en del sådana och dom fungerar klockrent, samt billiga i inköp.
Grannen har t.ex. numera sådan här i bilarna: (129:)
fjärr.jpg
http://www.kjell.com/?item=50292&path=
Så nu kan både han och hans fru tända belysningen ovanför källartrappen och vid entrén innan dom kliver ur bilen.

Två mottagare är monterade, en till entrén och en till källartrappen: (159:)
dosa.jpg
http://www.kjell.com/?item=50289&path=

Och i hallen finns även en sådan här: (189:)
brytare.jpg
http://www.kjell.com/?item=50293&path=
för att kunna tända belysningen ute i garaget samt källartrappen.

Eltako har också bra trådlösa produkter. Batterilösa sändare (strömställaren) som passar i eljo/elko ramar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.