Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Trådlös strömbrytare med både fjärr och app?

1. Murkla1949
    Medlem · Västernorrland · 394 inlägg

Murkla1949

Medlem
    Nån som vet om det finns någon fjärrströmbrytare med både fjärr och app? Jag skulle vilja kunna styra strömmen till vår vattenpump med en enkel knapp - men också när jag inte är hemma.

2. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 13 644 inlägg
    Ja, det finns flera olika varianter, men du behöver någon typ av gateway mellan ”smarta enheten” och internet.

Tex Tellstick, Plejd, ”home assistant”

3. J
    Medlem · 3 692 inlägg
  4. E
    Medlem · Skåne · 11 177 inlägg
    Skulle inte ett shelly-relä funka?
    Styr via app när du är borta. Häng på en vanlig knapp/strömbrytare till enheten för lokal manövrering.

• Laddar…
  5. J
    Medlem · 3 692 inlägg
    Håller med, mest eftersom Shelly i princip är identiskt med förslaget ovan. Vilket wi-fi-relä eller plug som helst med öppet gränssnitt löser biffen. Det som avgör är hur mycket man vill pula med el, eller pula med mjukvara. Inget av det är speciellt svårt om man är intresserad. Båda lösningarna kan även byggas ut med tex Home Assistant eller Homey om man sedan vill automatisera vidare.

Redigerat 23 jun 17:31
  6. R
    Medlem · 3 092 inlägg

RoAd

Medlem
    Nackdelen med tuya är väl att det är helt beroende av en molntjänst. Om kontakten med tjänsten försvinner går det inte ens att styra lokalt via knappen.

7. J
    Medlem · 3 692 inlägg
    Både och egentligen. Om man bara använder appen behövs molnet fortfarande. Däremot om man använder Home Assistant, så finns local tuya som en integration helt utan moln.

8. R
    Medlem · 3 092 inlägg

RoAd

Medlem
    Ja, jag pratade förstås om standardinstallationen som var den du rekommenderade.

Med HA går det att lösa det mesta, men det är lite pill att få in tuya så jag har personligen inte orkat krångla med dem, trots det attraktiva priset.

9. J
    Medlem · 3 692 inlägg
    Så är det. Har man en gång börjat med HA så kommer man inte ur det. Det är ett gift haha.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.