Så här i stundande sommartider är detta ett kärt ämne :D och nu har även jag några frågor som jag hoppas få experthjälp om.

Jag tänker som så många andra bygga ett trädäck in mot en husvägg med altandörr. Det är blott 13 cm mellan marken och putsen idag så jag får ju gräva ut lite, men tänkte slippa gräva allt för mycket. Jag vill även slippa sätta en bärlina i grunden (mest pga bristande kompetens).

Altanen ska bli 3x6 meter stor och min tanke är följande:

- Ram runt hela konstruktionen med 45x120 virke
- Tvärsgående reglar, också 45x120, CC 500
- Hela konstruktionen vilandes på plattor med 1 meters mellanrum (om jag förstått spännvidstabellen rätt), alltså vid varannan regel

Vad säger experna? d^_^b eller q(;^;)p?

Varför inte
1. sand
2. markduk
3. liggande 28x120tryckimpr.
4. stående 45x120
Du kan ha c/c 600. Och hur stor som däck.

Menar du att däcket står rakt på markduken och punkt 3 är "golvet"?

Husbo73 skrev:
Menar du att däcket står rakt på markduken och punkt 3 är "golvet"?
Nej. Golvet skruvar du i 45x120.
Dessa 28 x120 fördelar tyngden mot marken. Det blir i princip ett vänd T.

Även om lösningen låter intressant, undrar jag om någon har synpunkt på om man använder betongplattor under istället? Tänkte att ramen, som också blir bärlina, skulle vara 45x145 dessutom.

Bara som "slutsats" på ämnet så kom trädäcket upp i somras. CC ca 45cm mellan läktena, en platta längst in, 1 eller 2 längs läktet och till sist en till längst ut. Allt som allt 35 plattor. Ramen som läktena sitter i blev 45x145:or. Stabilt och tjusigt.

Dock fick marken mer arbete än först tänkt så plattorna vilar på ca 15cm väl packad makadam som jag hade liggandes.

• Gilla
DrDim
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.