Hej,

Har observerat en mängd trådar angående olika behandlingar av altanträ.
Alla har sina bestämda åsikter om vad man skall behandla sin altan med.

Har dock inte sett någon som tar upp detta med behandling och fläckar.
Sitter man tex och äter + har småbarn(vuxna med =) ) så genereras det en massa spill på altanen så som öl/vin/glass/saft osv.

Har man en obehandlad/såpa altan så syns ordentligt, samt träet suger ju in det där.

Så är olja(vilken sort?) eller kanske golvax(eller spricker det pga. att altanen är ute?) det bästa sättet att behandla sin träaltan med om man inte vill ha en målad altan?

Eller är det bara att gilla läget ?

/P

Jag skulle rekommendera SIOO impregnering. För det första får altanen en vacker ljusgrå färg samt att den är skyddad för väder och vind i ca 10 år.

Jo har kollat på detta alternativ och det låter som en bra ide.
Funderar annars på halvolja 50/50 Linolja/BalsamTerpentin.
Dock verkar folk ha lite olika utfall på denna lösning.

Fast man kan ju alltid pröva ett år o se hur det fungerar. Går ju alltid att köra med SIOO nästa år.

/P

parper skrev:
Jo har kollat på detta alternativ och det låter som en bra ide.
Funderar annars på halvolja 50/50 Linolja/BalsamTerpentin.
Dock verkar folk ha lite olika utfall på denna lösning.

Fast man kan ju alltid pröva ett år o se hur det fungerar. Går ju alltid att köra med SIOO nästa år.

/P
Denna linoljeblandning är optimal när det gäller inträngning i trät men av egen erfarenhet har jag märkt att trät blir solbränt (mörkbrunt/rött)
Oljor man köper färdigblandade innehåller ibland UV skydd,virket håller sig ljust längre

Aha bra att veta det där med uv skydd. Jag har tak ovanför min altan men solen kommer åt den delvis.
Jag drog på halvolja igår och det blev bra. Så skall se hur det håller i år och märker man att det blir mörkt/smutsigt så får man testa nått annat.
/p

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.