8 922 läst ·
4 svar
9k läst
4 svar
Träaltan Olja, Såpa, Vax eller inget med hänsyn till fläckar ?
Hej,
Har observerat en mängd trådar angående olika behandlingar av altanträ.
Alla har sina bestämda åsikter om vad man skall behandla sin altan med.
Har dock inte sett någon som tar upp detta med behandling och fläckar.
Sitter man tex och äter + har småbarn(vuxna med =) ) så genereras det en massa spill på altanen så som öl/vin/glass/saft osv.
Har man en obehandlad/såpa altan så syns ordentligt, samt träet suger ju in det där.
Så är olja(vilken sort?) eller kanske golvax(eller spricker det pga. att altanen är ute?) det bästa sättet att behandla sin träaltan med om man inte vill ha en målad altan?
Eller är det bara att gilla läget ?
/P
Har observerat en mängd trådar angående olika behandlingar av altanträ.
Alla har sina bestämda åsikter om vad man skall behandla sin altan med.
Har dock inte sett någon som tar upp detta med behandling och fläckar.
Sitter man tex och äter + har småbarn(vuxna med =) ) så genereras det en massa spill på altanen så som öl/vin/glass/saft osv.
Har man en obehandlad/såpa altan så syns ordentligt, samt träet suger ju in det där.
Så är olja(vilken sort?) eller kanske golvax(eller spricker det pga. att altanen är ute?) det bästa sättet att behandla sin träaltan med om man inte vill ha en målad altan?
Eller är det bara att gilla läget ?
/P
Jo har kollat på detta alternativ och det låter som en bra ide.
Funderar annars på halvolja 50/50 Linolja/BalsamTerpentin.
Dock verkar folk ha lite olika utfall på denna lösning.
Fast man kan ju alltid pröva ett år o se hur det fungerar. Går ju alltid att köra med SIOO nästa år.
/P
Funderar annars på halvolja 50/50 Linolja/BalsamTerpentin.
Dock verkar folk ha lite olika utfall på denna lösning.
Fast man kan ju alltid pröva ett år o se hur det fungerar. Går ju alltid att köra med SIOO nästa år.
/P
Produkter som diskuteras: "BalsamTerpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Denna linoljeblandning är optimal när det gäller inträngning i trät men av egen erfarenhet har jag märkt att trät blir solbränt (mörkbrunt/rött)parper skrev:
Oljor man köper färdigblandade innehåller ibland UV skydd,virket håller sig ljust längre
Aha bra att veta det där med uv skydd. Jag har tak ovanför min altan men solen kommer åt den delvis.
Jag drog på halvolja igår och det blev bra. Så skall se hur det håller i år och märker man att det blir mörkt/smutsigt så får man testa nått annat.
/p
Jag drog på halvolja igår och det blev bra. Så skall se hur det håller i år och märker man att det blir mörkt/smutsigt så får man testa nått annat.
/p
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Från såpad till oljad ek
Möbelsnickeri -
Underarbete inför linoljemålning av golv. Tidigare oljat och såpat.
Byggnadsvård -
Trallsåpa/olja på redan terrasslasyr behandlad trall.
Altan & Uteplats -
Hårdvaxolja eller såpaskurat i hallen?
Golv -
Vad är bästa sättet för att såpa en altan? (linolja)
Altan & Uteplats