Jag hade förra vintern problem med att vattnet frös i dagvattenledningen. Tyvärr är det bakfall och jag har inte möjlighet att åtgärda bakfallet. Jag har nu införskaffat en värmekabel av märket Ebeco för att hålla det öppet hela vintern.
Jag har problem med att få in kabeln i avloppsröret med diameter 110 mm. Jag har testat med dragfjäder, avloppsrensare, kabelkanal, värmekabeln etc. Alla är för små och böjer sig i det relativt stora röret.

Har någon tips på hur jag kan få igenom röret? Det rör som om cirka 8 meter totalt.

Större dragfjäder ibland även kallad käppvinda funkar utmärkt till 110 rör.

Köp två elrör, VP-Rör, alt PEX slang, de är styvare och klarar av att föra in värmekabeln.

//Erik

Claes Sörmland
Högtrycken med rörrensarslang. Klättrar nästan själv igenom röret.

tommib
Håller med om VP-rör. Har själv kört den varianten i ett undertak som inte fick borras hål i. Fungerar bra.

Enkelt att köpa skarvmuffar med låsfjäder också.

För att få in din värmekabel om du inte kommer åt den från andra hållet så kan du lägga en dubbel lina genom VP-rören och dra till en ögla som du fäster värmekabeln i. När du är längst in så släpper du draget på linan och drar igenom den. Sen kan du dra ut röret och kvar är värmekabeln.

Rensslangen är ett bra val om det finns böjar på röret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.