Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Touch dimmer i badrum

1. G
    Medlem · Skåne · 7 inlägg

gustava

Medlem
    Har en touch-dimmer från (Kopp http://www.kopp.eu/attachments/products/manuals/059772020.pdf) i ett badrum. Sajten verkar bara finnas på tyska, som jag ju inte fattar...

Ja, stiligt som attan är det och funkar oftast bra... men.
    När man har duschat ett tag börjar lyset "vandra" det dimmas automagiskt upp och ner helt utan kontroll. Testar man att röra vid dimmern reagerar den ej utan fortsätter på sitt magiska vis. Någon halvtimme senare är allt normalt igen.
    Vad kan vara fel, hur kan man åtgärda, byta helt eller en inställning?

2. R
    Medlem · södermanland · 26 inlägg

robinan

Medlem
    Touch påverkas av fukt och ånga väl?
    Vad har den för IP klassning?

Redigerat 27 jul 2012 11:27
  3. G

gustava

Medlem
    Jo... Men vad jag kan se är den godkänd för badrum och borde väl då inte påverkas så mycket. Men jag kan ju ha fel.
    Det vore ju synd att byta skiten till en ful ratt...

4. W
    Medlem · 137 inlägg

wedin

Medlem
    Nu skummade jag bara som hastigast igenom pdf:en, men var står det specifikt om ok i badrum? Där man vanligtvis har strömställare finns inget krav IPjättehögt, utan "vanliga" räcker. Kopp är väl inget top-of-the-line märke varför gissningen med kondens som kortsluter själva touchsensorn känns rimlig.

Jag har haft Merten tryckdimmer i badrum, fungerat helt klanderfritt.

5. G

gustava

Medlem
    @wedin det du skriver känns faktiskt mycket rimligt. Blir väl till att byta...

6. E
    Hobbyelektriker · Värmland · 1 203 inlägg

EyEr0n

Hobbyelektriker
    Behöver ju inte ha rattdimmer. Finns ju tryckknappsdimmrar med man lägger i dosan och sen sätter du valfri brytare med impulsfjäder.

7. G

gustava

Medlem
    Aha... Det där är en värld jag inte kan så mycket om. Än.
    Vet du var man kan läsa mer?

8. E

EyEr0n

Hobbyelektriker
    vad vill du veta?

9. G

gustava

Medlem
    Allt! :)
    Hur funkar det med impulsfjäder, vad är det. För är det inte en sådan som sitter där nu kanske? Det liknar en pigg med fjäder på.
    Detta är väl ej ok att byta själv?

10. E

EyEr0n

Hobbyelektriker
    Du får inte byta en vanlig brytare mot dimmer själv.

En impulsfjäder är en fjäder du sätter under knappen som gör att den fjädrar tillbaka när du trycker på den och således skickar en 230V impuls till dimmern som då utför olika saker beroende på om det är ett kort tryck eller långt.

Tryckdimmern är en "puck" som man placerar antingen bakom knappen, i kopplingsdosan eller i takdosan beroende på var den får plats.

Bild:
    eltako_20_150.jpg

I mitt tycke är dosdimmer alltid att föredra framför "rattdimmers" då de är mycket lätta att använda i trapptändningar osv. Du kan man enkelhet koppla hur många knappar som helst till samma dimmer.

11. G

gustava

Medlem
    Aha. Se där. Tusen tack för svaret. Så blir det till att finna elektriker... Det mörka halvåret närmar sig ju.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.