Byggahus.se
Hej,
jag är relavtivt ny på den här sajten och skulle nu verkligen behöva er hjälp... Vi bor i en mellanstor stad och har letat hus i över ett år nu. Så plötligt trillar vi över drömhuset, en 1800-talsvilla med perfekta läget - ligger centralt men ändå helt avskilt, med en magnifik havsutsikt, strandlinje, brygga, etc etc.. Men... Övergivet sedan två år då ägaren varit sjuk och nu avlidit (har under den tiden använts som weekendhus av arvingarna). Allt behöver göras då huset inte gjorts vid sedan 50-talet; VVS, el, tak, värmesystem (finns gammal oljetank, så borde väl vara vattenburet), ytskikt, nytt badrum (öv) och ny toalett (bv), nytt kök... Så småningom ommålning av fasad och renovering av gamla originalfönster. Hus i bra skick i detta område säljs för mellan 4.5-8 miljoner, detta huset skulle kosta ca 3 miljoner i köpeskilling. Vi skulle behöva leja bort allt arbete, och ser här chansen att få drömkåken med stort D, till ett bra pris. Frågan är dock vilket pris? Kan ni hjälpa mig att uppskatta summa? Är helentreprenad att föredra? Mycket tacksam för råd!

Lite svårt att säga då du inte skriver storlek. Men med tanke på åldern så kan det ju vara k-märkt osv. Renovering av gamla hus kan ibland bli dyrare än att köpa nytt beroende på skicket. jag skulle börja utifrån och in...lite jobbigt om ni får en fuktskada pga att tak är dåligt när man gjort ett nytt kök tex.
Oavsett om ni ska renovera själva eller inte så måste ni säkert vara inställda på att det tar lång tid innan ni kan "bo" där, och det är inte säkert att det går fortare /blir billigare att ha helentreprenad än hitta olika hantverkare för alla jobb.

Tack för dina synpunkter! Huset är 150 kvm, tomt ca 1000 kvm. Huset är inte K-märkt, och mäklaren säger att "stommen" är i gott skick (timmer). Har varit i kontakt med en del hantverkare, bl a en certifierad VVS-firma som även installerar bergvärme, de kunde börja i september. Vi ska gå igenom huset mer noggrant till veckan och ev leja en besiktningsman om vi vill gå vidare efter det. Mycket som snurrar i skallen just nu...

Vad roligt! Har du någon länk till huset? ev bilder. För bättre uppskattning.

Nej, finns tyvärr ännu inte..

millefeuilles skrev:
...och mäklaren säger att "stommen" är i gott skick (timmer).
Om du köper något av mäklaren så belönas han/hon med en liten bonus i hundratusenkronorsklassen. Ta inte något han/hon säger för givet.

millefeuilles skrev:
Vi ska gå igenom huset mer noggrant till veckan och ev leja en besiktningsman om vi vill gå vidare efter det.
Gör dig själv en tjänst och boka in en besiktningsman så fort som möjligt. Hus som stått kallt (<10 grader) kan drabbas av alla möjliga fel.

Hmm... Vad för fel? Sönderfrysta rör etc? Tror inte VVS ingår i en vanlig besiktning........ Tack för din input!

Du har svarat ju svaret på frågan...

4.5 - 8 miljoner...

Renoveringen kan kosta allt mellan 1.5-5 milj. beroende på skick och önskad standard.

millefeuilles skrev:
Hmm... Vad för fel? Sönderfrysta rör etc? Tror inte VVS ingår i en vanlig besiktning........ Tack för din input!
Du har rätt i att VVS inte ingår i en vanlig överlåtelsebesiktning. En sådan täcker endast en del av det som bör undersökas vid ett fastighetsköp och bör kompletteras med elbesiktning, vvs besiktning, kontroll av skorsten och ventilation. Ev radonmätning, juridisk kontroll av handlingar/servitut/ev kommunplaner etc etc

Det finns färdiga paket med jordabalksundersökning som kollar nästintill allt men då gäller det också att välja rätt företag så att de inte bara har kompetensen utan även ansvarsskydd för hela undersökningen.

I ett kallställt hus är det självklart som du säger att saker kan ha fryst sönder såsom rör mm men även så att du kan få svårt att få igång eventuell värmeanläggning (värmepump, oljepanna etc). Det kan finnas problem med skorsten/ventilation och självklart allt annat som kan uppkomma i ett hus. Det blir ju bara en högre sannolikhet om huset är helt obebott

Ta med ett gäng hantverkare vid nästa besök i huset och hör vad de tror kan behöva göras utöver det som syns på ytan. Då får du en mer riktig uppskattning på vad som behövs samt vad det kan kosta, besiktningsmannen ger såklart också mycket viktig input.

Vi har renoverat ett hus byggt på 30-talet under ett antal år, inga direkta måsten men tak, uppbilning av källare för ombyggnation till boyta, badrum, kök etc och när man räknar efter har vi nog lagt mer än 1,5 MSEK på huset... så det kostar!

Jag förstår (försöker föreställa mig iaf) att det kostar och att det tar mer tid än vad man kan föreställa sig osv... Men, till er som gått igenom en renovering av ett sk drömhus, var det värt det?

Och är ni fortfarande gifta? ;)

Min renovering och tillbyggnad slutade med ett nytt hus på 150 kvm och garage 48 kvm. Kostnad ca 1,6 milj. Men jag är fortfarande gift och under de 3 år jag har byggt så har vi hunnit få 2 barn till. Så nu kör jag på med altanbygge. :) Visst har det varit värt det men jag skulle nog inte göra om det.

Vi är fortfarande gifta men det var lite kridigt när vi drabbades av oärliga hantverkare också mitt i allt renoverande...

Är det drömhuset så är det värt det, vi hade inte köpt drömhuset men ville kunna nyttja hela huset. När jag ser till beloppet idag så tycker jag att det är overkligt mycket pengar och jag skulle inte lägga ner den summan i en stöt...

Nu bygger vi nytt istället och det i ett mycket bättre område så nu närmar vi oss drömboendet iaf :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.