Byggahus.se

Totalrenovering av 20-talslägenhet

873k läst  3,1k svar

1. nino
    Renoverare · Nivå 18
    Jag har 25mil till närmaste Bauhaus

• Laddar…
  2. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 17
    Han kanske inte dör men vill du ta ansvaret för risken för mentala skador? :dizzy:

3. D-bug
    Medlem Nivå 1
    Visst har väl Fredells blivit Bauhaus? Det är ju nästan i innerstan :)
    Jag har iofs inte varit där ännu sen de bytte ägare.

4. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Norrmalmselektriska hade fått in en batch, så det var ju bra, 195 buckas. Som hittat

5. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    För övrigt, 2900k halogen med 100 RA. LED har en bit kvar dit tyvärr

6. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Vår lilla katt har gått bort för en tid sedan, han ockuperade en större yta i hallen

IMAG1387.jpg

Den är nu till vårt förfogande och då måste man ju utnyttja det :)

IMAG1389.jpg

To be continued :)

7. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    IMAG1418.jpg

Vi har en plafond i sovrummet som äter halogenlampor. Jag gissar på den har för dålig vent (specad för 4 x 60w vi kör 4x30w). Tänkte prova LED. Hittar bara 2700k över disk. Tycker det är för gult. Vill ha som halogen runt 2900k 100 RA. Någon som har tips var man kan få tag på 2900 till 3000k RA > 90. E27 sockel

• Laddar…
  8. [SH]
    Elektroniktokig Nivå 4
    • Laddar…
  9. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
  10. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Kan man lita på star tradings RA? känner inte till dem

• Laddar…
  11. [SH]
    Elektroniktokig Nivå 4
    Tror det stämmer, de är ett hyfsat stort svenskt företag. Pysslar bara med belysning.

Har själv några RA90-lampor från dem som funkar bra.

• Laddar…
  12. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Köpte fyra på prov från butiken jag länka ovan, hade bra betyg på Prisjakt så hoppas det fungerar

13. Tokslut
    Medlem Nivå 11
    Starkt om man ser skillnad på 2.700k och 2.900k känner jag :D:cool:

14. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Du ser stooooooooor skillnad på halogen 2900k 100 RA och LED 2700k RA > 85.

15. A
    Medlem · Nivå 5
    Det är inte säkert att Kelvintalet på ljuskällan följer planks kurva. Det betyder att det kan vara stor skillnad mellan olika 2700 K. Ljuset kan mycket väl vara både mer åt det gula eller åt grönt men ändå ha samma Kelvinvärde. När det gäller RA som du hänvisar till är det tyvärr inget bra sätt att mäta ljuskvalitet. RA säger egentligen bara hur likt ljuset är strålning från en järnkärna. Det matchar inte alltid med det som man själv uppfattar som en bra kvalitet.
    Star trading kan vara lite vad som helst, de verkar inte ha stor kunskap om belysning. Det är helt enkelt inköpta ljuskällor från kinesiska leverantörer.
    Två bra leverantörer av ljuskällor är TALA när det gäller E27 och Soraa när det gäller GU10.
    https://www.eldirekt.se/belysning/ljuskallor/led/led-gu10-ljuskallor/soraa-led-gu10-75w
    Den länkade ljuskällan kommer säkert ge dig en bättre ljusbild än de flesta CRI90 du kan hitta hos de större tillverkarna.