Byggahus.se

Totalkostnad för en villa/fastighet över en livstid?

1. Tobbe290
    Medlem · 1 inlägg

Tobbe290

Medlem
    Detta har jag länge funderat på... tänkte jag börjar med att kolla bland alla kloka i detta forum innan jag tar min fråga vidare och ber någon som går i skolan att skriva ett examensarbete kring detta. För en tradenom/ekonom finns det absolut underlägg att gräva djupt i detta ämne.

Totalkostnaden är givetvis något som varierar otroligt mycket, allt från hur den man frågar av har räknat till var i landet man bor..

Men frågan i sin enkelhet är alltså: Hur mycket har de som byggt/köpt ett hus för 30,40,50 år sen sålt samma hus för idag och vad blev den totala ägarkostnaden över tid?

Allting måste räknas in, RÄNTAN på lånet, alla renoveringar osv

Exempel. Jag tar ett lån på 3.1 miljoner, 4% ränta och 25 års återbetalningstid. Efter 25 år har lånet = huset kostat mig 4,3 miljoner. Bara i ränta. Då tillkommer allting som har behövts bytas ut under 25 år för att huset skall kunna anses vara 'väl omskött'.

Ja måste med andra ord ha möjlighet att sälja huset för grovt uppskattat över 5 miljoner om 25 år för att få tillbaka mina pengar.

Hur har det sett ut i verkligheten? Nu tänker jag inte på lägenheter i Stockholms innerstad,,jag är intresserad av totalkostnaden för Villor långt från stora städer.

Mitt första inlägg i Byggahus.se! Tack för ett sånt fint forum ni har skapat.(y):giggle:

2. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 3 139 inlägg
    Hej och välkommen till forumet.

Tja, det beror verkligen på........
    Det är många faktorer som spelar in, men det är iaf garanterat billigare än att hyra lägenhet.
    30 år X 10k i hyra är 3.6 miljoner, och då har du inget kvar.

Vill du ha något som du har nytta av får du lägga in läget, familj, livsstil så kanske vi kan gissa bättre.
    Eller så talar du om vad du vill att det ska kosta så så talar vi om vad du kan få för din önskade budget.

/W

3. Attitudeswe
    Husägare · Partille · 690 inlägg

Attitudeswe

Husägare
    Jag har ett särskillt huskonto dit det går en stående överföring varje månad. Då vi senaste 15åren bytt upp oss från en 2a i stan till ett parhus i förort till villa i förort så har den stående överföringen varit 9000,12000 och nu i villan 15000.

Från kontot dras allt som hade ingått i en hyresrätt. Dvs ränta, el, fiber, försäkring (då den nästan är gratis i hyresrätt), jord till trädgård, färg, sopor va, trallvirke, fastighetsavgift, beskärning av träd, hyra av släp till ÅVC o.d. (dock ej amortering)

Jag gör så mycket jag kan själv och drar mig för att köpa in tjänster.

Ibland räcker inte den stående överföringen och ibland är den för stor. Just nu har jag totalt skjutit till 12300kr på 15år (la om lånet i höstas och flyttade då in en bil i huslånet. Innan det hade huset fått ett tillskott på 400.000kr i sammband med tillbyggnad)

Första lgh köptes -09 för 1.8 och det lånades 1.2. Huset köptes - 17 för 5.6 och byggdes till för 1.4. totalt lån 4.1 (värde idag ca 6.5-7m (värderades senast till 7.2 i okt -22 i sammband med bankbyte))

4. Attitudeswe

Attitudeswe

Husägare
    Då bor du billigt:)

För oss är fasta kostnader:
    Va+sopor 900
    Fiber 338
    Elnät 800-1800
    El 200-5.000kr
    Försäkring 778
    Fastighetsavgift (max) 739

Dvs 3755kr en sommarmånad före räntor och underhåll

5. A
    Medlem · Värmland · 1 724 inlägg

AG A

Medlem
    Räntan efter 25år blir väl 3.1 milj och inte 4.3.

6. Attitudeswe

Attitudeswe

Husägare
    Ja räntan före ränteavdrag blir 3.1M om man inte amorterar. Amorterar man till 0 på 25år blir det betydligt lägre räntekostnad och man kam bo i obelånat hus sen...

7. Buford
    Husägare · Halland · 424 inlägg

Buford

Husägare
    Den numera höga inflationen gör väl en del "amortering" på lånet också? Hur räknar man på sånt utifrån ts frågeställning?

8. Attitudeswe

Attitudeswe

Husägare
    Då riksbanken ju lovar 2% över tid och banken kan antas vilja ha 4% över tid så kan man nog i en 25års kalkyl bortse från temporär inflation.

- Energiinflation gör ju boendet dyrare då det påverkar driften väldigt mycket.
    - Inflation i löner gör det billigare då du kan amortera snabbare.
    - Inflation i byggvaror ökar restvärdet då kostnaden för att uppföra ett liknande hus ökar.

9. M
    Medlem · 3 463 inlägg
    en risk är ju om huset ligger långt bort från stora städer att värdeminskingen är för stor och att det inte ens går att sälja huset

10. Attitudeswe

Attitudeswe

Husägare
    Det skulle vara intressant med en färgkodad sverigekarta där man målat in var ett hus är värt under 75% av produktionskostand osv...

11. M
    Medlem · 3 463 inlägg
    har inte bankerna det dom vägrar ju låna ut till hus i många delar av landet

12. J
    Husägare · 68 inlägg

JDoppingen

Husägare
    Jaså? Vart då?

• Laddar…
  13. M
    Medlem · 3 463 inlägg
    får väll fråga dom

14. H
    Moderator · Stockholm · 47 743 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Om man skall kunna ta reda på kostnaden på ett vettigt sätt, så behöver man veta syftet med siffrorna. Beroende på vad man skall ha siffrorna till så bör man ev. balansera kostnaden mot inflationen, så man får en real kostnad. Att bara ta fram en sådan här livstidskostnad är väl knappast intressant om inte syftet är att jämföra mot alternativ.

För de flesta av oss så behöver vi en bostad, så alternativet är inte att jämföra mot ingen kostnad alls.

En sådan beräkning kan möjligen vara nyttig om man vill köpa en "onödig" bostad, som ex. fritidshus i Spanien.

15. yonna
    Medlem · Österlen · 8 395 inlägg

yonna

Medlem
    Det blir mycket skevt med en standardisering på kostnaderna. Varje villaboende är individuell. Hur beräknar man tex eldriften med det senaste årets priser där någon betalar max och någon annan haft lågt fast pris? Jag band tex mitt huslån på 5 år 2021 till 1,2% och drabbas inte av räntehöjning.

Jag är tveksam till att TS kan få fram en vettig formel där det går att jämföra olika villaboendekostnader.

Det är dyrare med villaboende idag än på 80talet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.