Byggahus.se

Totalentreprenör rev badrummet och slutade att svara

1. E
    Medlem · 15 inlägg
    Hej,

jag har anlitat ett företag för totalentreprenad av mitt badrum. Vi har skrivit ett bra och tydligt avtal.
    Det påbörjade arbete 8sep och plockade ner inredning och rev kaklet dagen efter.
    Därefter började det gå fel. De slutade dyka upp och efter påtryckningar dök de upp och jobbade ett par timmar. Så har det du håller på till och från tills denna veckan då de var här och hämtade sina verktyg och slutade svara på sms och samtal.

på 5 veckor har de alltså rivit det gamla och bilat lite för det nya avloppet. Jag betalde vid starten 30.500kr ink moms för materialet som skulle användas. Arbete var beräknat att ta 3 veckor.

Jag tog idag hem en annan entreprenör för att lämna pris på att avsluta projektet och priset var inte speciellt förvånande väldigt likt det jag fått från företaget jag skrev avtal med. Han menade att det var ca 1 dags jobb gjort och det materialet som företaget levererat kostar 1500kr.

Har ni några råd kring hur man går vidare på bästa sätt med detta? Är ändå vägen att stämma företaget med hjälp av jurist och är det isåfall värt det? Har kontaktat en jurist och inväntar svar därifrån

2. B
    Medlem · Västmanland · 905 inlägg

BSOD

Medlem
    Vad står i det bra och tydliga avtalet då?

3. E
    Medlem · 15 inlägg
    Bra poäng! Här kommer en del av avtalet med överstrukna uppgifter och utan pris samt de sista sidorna kring konsumentinformation.

4. S
    Medlem · Östergötlands län · 2 670 inlägg

sinuslinus

Medlem
    Det står ju att det skall betalas efter arbetet är avklarat.

Står det något om tidsplan eller datum i avtalet?

5. E
    Medlem · 15 inlägg
    Det stämmer, men fakturan kom för materialet och jag betalde den. Nu i efterhand är jag väl medveten om att det inte var det bästa beslutet tyvärr.

angående tidsplan frågade jag innan jag skrev på och fick på sms att de tar 3 veckor.

6. S
    Medlem · Östergötlands län · 2 670 inlägg

sinuslinus

Medlem
  7. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 9 354 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Gäller fakturan badrumsinredningen som ju inte ingår i offerten utan ligger vid sidan av? I så fall är det din inredning.

Frågan är väl om företaget ser det som att de har lämnat jobbet eller bara som en kontraktsenlig omplanering och att du fortfarande är bunden av kontraktet? Vad sa de när de hämtade verktygen?

8. E
    Medlem · 15 inlägg

Nej det gäller inte inredningen den har jag köpt själv. Det material de faktiskt har levererat är lite plywood och gips.

Det var arbetarna som hämtade arbetarna och de visste inte vad som hände. Materialet som behövdes för av komma vidare dök aldrig upp och hänvisade till chefen som slutat svarar.

Ja det är extremt frustrerande att jag inte vet om de fortfarande planerar att genomföra jobbet eller helt enkelt gett upp då jag inte får tag på någon.

9. H
    Moderator · Stockholm · 44 202 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag tror att den rätta gången här är (men jag är INTE jurist, kolla med en jurist): Skriv ett formellt brev till firman, Ge dem en frist på lämplig tid, ex. 3v att komma och göra färdigt. Meddela att du annars kommr att ta in en annan firma som får färdigställa, och att du kommer att debitera dem alla extrakostnader som uppstår. I praktiken kommer du aldrig att få ut några pengar av firman.

Jag tror att det är viktigt att du ger firman en frist för färdigställande, den skall vara rimlig, men du behöver inte ta hänsyn till att de har andra projekt.

10. Bananskalare
    Allvetare · 854 inlägg

Bananskalare

Allvetare
    Risken är att dessa 30000:- är att se som lärpengar är stor.
    Men vem vet företaget var tvungen och göra ett akutjobb på något annat ställe. Därför har allt blivit försenat och de var tvugna att hämta verktygen.

Om jag tror på det själv? -Nej tyvärr, men måste vara lite positiv

• Laddar…
  11. M
    Medlem · Skåne · 1 637 inlägg

mathiash77

Medlem
    Använd en tjänst exempelvis Allabolag där du kan göra en kreditupplysning på företaget. Kostar ca 100kr.

Du får då veta om bolaget har skulder, vem som äger det och om bolaget har gått i konkurs eller inte.

Som tidigare inlägg sagt behöver du skriftligen informera firman vad du begär av dem och när du vill att de ska ha gjort det.

E-post eller Rek brev är de bästa metoderna (förutsatt att företaget har e-post) då du behöver visa på att informationen har förmedlats.

konsumenttjänslagen säger:
    Vid en försening kan du i första hand kräva att företaget slutför tjänsten. I vissa fall kan du även ha rätt att häva avtalet, det vill säga avbryta det, om tjänsten inte är färdig vid avtalad tid och förseningen är av stor betydelse för dig. Du kan även kräva skadestånd, det vill säga ersättning, om du har drabbats av kostnader eller annan ekonomisk skada på grund av förseningen.

Om de påbörjade arbetet den 8 September och det är kommunicerat att det skulle ta 3 veckor (de är uppe i det dubbla) så skulle det för mig vara en väsentlig försening.

Då skulle mitt brev innehålla följande:

Jag vill med detta brev informera att företagetsnamn senast (ge dem två veckor) fortsätter renoveringen av badrummet enligt avtal …. Kommer jag häva tjänsten.

Med Fortsatt renovering menar jag att 1-2 hantverkare aktivt fortsätter arbeta med renoveringen dagligen, detta kommer stämmas av (ge dem tre veckor).

Om ni varken informerat mig skriftligen om uppsägning av kontraktet eller när ni kommer fortsätta arbetet anser jag att vårt avtal är hävt (2 veckor) då dessa förseningar är av stor betydelse för mig (x veckor försenade) därmed har jag rätten att häva avtalet och begära skadestånd för mina merkostnader av er.

Sedan daterar du brevet och skriver under med namn och adress.

principen är att du behöver sätta tydliga villkor och tydliggöra vad som sker efter dessa tider eller om villkoren inte uppfylls.

Din största möjlighet till att få tillbaka pengar är om företaget ändå har det ekonomiskt bra men om ägaren blivit sjuk eller om de har överbokat sig på jobb. Räkna dock med att företaget vill ha kompensation för de timmar de arbetat på rivningen. Det är då bra att ha det nerskrivet hur många personer som var där när….

2 personer a 8 timmar dag 1
    2 personer a 1 timme dag 2

Det är kanske så att deras arbetsmängd kommer upp till 30 000kr och därmed skyller de på att ingen återbetalning kommer ske.

Hoppas att detta ger dig lite hjälp på vägen!

12. S
    Medlem · Västernorrland · 6 772 inlägg

Stefan1972

Medlem
    varför betala för en kreditupplysning när man bara kan ringa kronofogden och få veta allting ?
    Man får förvisso sitta i telefonkö en stund men det får man väl stå ut med......

13. H
    Medlem · Västra Götaland · 2 576 inlägg

HEM2121

Medlem
    Ringer man Skatteverket och kronofogden så får man mycket uppgifter utan att betala något.

• Laddar…
  14. H
    Medlem · Västra Götaland · 2 576 inlägg

HEM2121

Medlem
    Jurist, kostar mer än 30000,00 så det är ingen idé. Åk till företaget och kräv att du ska få pengarna till ditt konto medanns du väntar! De har förverkat sin rätt till arbetet då de inte är klara efter utlovad färdigställande. Även muntligt avtal gäller. Du har även påmint dem ett antal gånger.
    Det arbete som de gjort är det värt 30000? I så fall kan ni ju sträcka ett streck över det skriftligen.

• Laddar…
  15. G
    Medlem · Stockholm · 141 inlägg

globaljuggler

Medlem
    Ge företaget en rimlig tidsfrist där det framgår att du överväger rättsliga åtgärder om inte företaget uppfyller sina förpliktelser.

Gör någon slags bedömning om hur mycket det nedlagda arbetet är värt och få det dokumenterat (intyg från annan hantverkare eller något i den stilen).

Lite beroende på hur mycket det nedlagda arbetet är värt stämmer du beloppet på differensen mellan det du redan har betalat och vad företaget redan har gjort och levererat. Var dock noga med att inte gå över 23 799 kronor (halvt prisbasbelopp) eftersom det då kommer att räknas som ett förenklat tvistemål. Då behöver du inte en jurist och du riskerar inte heller att behöva betala några väsentliga rättegångskostnader om du skulle förlora, alternativt om ni skulle åläggas att betala era egna rättegångskostnader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.